Nuffnang Ads

Thursday, May 8, 2014

Car Seat untuk Rifqiy..

Ermm...Actually, car seat tuk Rifqiy suda lama kitorg beli..Since umo dier nk masuk 2 bulan..Tp mmg xpenah guna lg sbb kalo kitorg kuar, aku lg suka pangku dia..Sejak aku da nek keje ni n da start anto ke pengasuh, baru la car seat Rifqiy berfungsi secara total..Hahahaha..Punye la lame aku peram car seat tu..Msa kitorg pikir nk beli car seat ni punyela pk abis2 smaada nk beli car seat atau baby carrier..Yela, takut la xguna nnti kn..Kalo murah RM10/20 xpe gak, pejam2 mata jela kn..So, dr membazir n consume tempat tuk storage pulak nnti bek pk dgn poyo ny..Setelah di teliti sehabis mgkin, akhirnya we jump to conclusion n decide tuk grab one..Mana x ny, aku n hubby kn still lg berjauhan..Aku n Rifqiy jela dok berdua kt cni..Rifqiy teman aku, aku jaga Rifqiy..Begini la hidup kami 2 beranak kt cni..Sobs!!!Hehehehe..

Ok, mcm biasa..Biler citer je sal kelengkapan baby mmg aku akn study abis2an..Cm aku cari stroller dlu, mcm tu jugak la aku cari car seat..Aku akan cari ikut spesifikasi yg aku nk ngn hrga yg kitorg da bajet..Hehehe..Antara spek yg aku nk ialah :

  • Ringan dan xterlalu bulky -susah aku kalo tetibe nk remove car seat kalo berat kn..
  • Fabrik yg xwat Rifqiy rimas
  • Leh recline - sng nk adjust..Kalo tuk baby, kedudukan mstilah hampir baring, bkn duduk..Keadaan baby duduk semasa d dlm car seat xelok untuk tulang belakang, tengkuk dan leher..Takut nnti pernafasan tersekat sbb kpla baby msih belum tegak sepenuhnya..
  • Ciri-ciri keselamatan yg diyakini - belt xberselirat n sng d handle. Paling penting kene pikirkan samada car seat tu sesuai dengan umo dan berat baby,dan kaki baby terbuka luas, bknnya ter'compress'..
  • Rekabentuk yg selesakn baby
  • Bole digunakan dr infant sehingga toddler (4tahun) - Mula2 mmg nk pkai baby carrier sbb bole jd car seat n carrier at de same time..2 in 1..Tp pd aku sgt xberbaloi..Study punyer study, baby carrier ader jgka hayat sehingga baby mencecah 10kg shj..Kalo tuk rifqiy, smpai bape bulan je leh pkai..Skrg pn berat Rifqiy da 7kg++..Dr sudut ekonomi ny, aku rase xberbaloi (sori for those yg jd kn carrier s car seat)
Berdasarkan semua spek di atas, aku mencari dan mencari..Akhirnya, aku shortlisted kn kpd 3 car seat shj..

1. Little Bean-Eternity

Sume car seat, aku tgk secara realnya kt Manjaku..Agk besar la jugak..Hrga yg aku tgk kebanyakkannya offer RM449 - RM500..Padding pn lembut n selesa..Pendek kata agak menepati ciri2 yg aku maukan..Satu lg kaler is gray..Cume bila aku pndg betul2, cm nmpk serabut sket..Mgkin padding kt bahagian tempat duduk tu nmpk cm xbape kemas kn..Or maybe crown kt blakang head rest tu nmpk kn car seat nk agk bulky..Hehe Pe2 pn it still nmpk slesa kalo letak Rifqiy kt dlm ni..

2.Sparco F500K

Car seat yg ni xsebesar Eternity, Little Bean..Nmpk kemas la..Berat pn 7.5kg je..Fabrik best..Ala2 baldu n lembut je..Tp penahan kepala tu mmg agk sesak sket..Kalo letak Rifqiy, mmg xgerak da kpla dia..Hahaha..Hrga pulak da ushar2 dlm range RM600-RM799..Hehehe..Leh recline n bole adjust samada nk rear atau forward facing..

3. Ferrari Cosmo

Perghhh,,mmg mengancam..Kaler merah lg..Rifqiy dok dlm ni mmg cun2 je..Ala2 cm tuan2 je duduk..Hahaha..Aku suka sgt tgk curve car seat ni..Mmg seksi..Dont wori, selain cantik, safety dia pn tggi jugak..Cuma aku xbape berkenan ngn belt dia..Yg len mmg aku suke!!Harga dlm range RM650-RM730..Pling best dia ade buckle alarm kalo anak kita cube2 nk melepaskan diri..hahaha..Canggih kn???






Dan akhirnya, kitorg pilih Sparco 7500K tuk Rifqiy..Ayhny da dok senyum2 da..Dia kata, "ayh pn xdpt nk pkai bucket seat, Rifqiy kecik2 da dok dlm Sparco"..Hahahaha..En. Suami ni kalo psal ank, bru la dia nk beli..Kalo tuk diri sendri mmg xla..Hahaha..Xpela, kasih ayah kn..Kitorg sepakat nk amik yg kaler merah..Tah knp, kaler tu jugak yg memanggil2 suh d amik bwk balik..Skrg Rifqiy da menggunakan seat ni tuk aku bwk dia p umah pengasuh..Tp di sebabkan headrest Sparco agak tebal, aku terpksa remove..Tkut kang Rifqiy rimas pulak kn..Heheheheh..

Ni la antara gelagat Rifqiy dok dlm car seat..So far dia sgt behave dok kt cni..
Selesai la suda pemilihan car seat Rifqiy..Seat ni mmg nmpk Rifqiy selesa..Kira rehat abis la..Skrg ni Rifqiy xde la gerak byk sgt..Biler dok dlm ni, dier akan khayal men ngn jari o sapu tangan dia..Dia xde nangis2 rimas, mknanya ok la tu kn..Hehehe..Mmg kalo leh nk la bli jenama Maxi-Cosi n yg seangkatan dgnnya, apakan daya..Harga xtercapai dek akal pulak..Bg aku, Sparco ni da ckup selesa tuk Rifqiy n selamat..Ingt!!Jgn letak car seat secara facing forward dekat ngn air bag..Takut akan mencederakan..Phm2 jela ye..

3 comments:

  1. Salam sis.. Ank sis duduk dlm car seat ni umur bape bulan?

    ReplyDelete
  2. Mengesyorkan kedai ini >
    http://hub.lnkreview.com/my-shop-car-seats-1

    ReplyDelete