Nuffnang Ads

Tuesday, November 19, 2013

Nasi Goreng Tomyam..

Tetiba en. Hanafi kata nk balik rini..Waaaa..ati suda berbunga-bungi da ni..Mana x nyer, dr ri Khamis smpai la Ahad rasa cm jap je spent msa same2 sbb aku jd urusetia Karnival My3L kt SACC Convex baru2 ni..Walaupun tgh memboyot ni, aku sumbang la kudrat yg tggal xseberapa ni..Penangannya, bdn aku abis sakit..Terpksa la en. Hanafi jumpe aku blah mlm tuk dinner je spnjg 4ari aku berkampung kt Shah Alam..So, biler dier kater dier nk balik smlm, aku mmg nk msk kn tuk dier even menu simple skalipun (dier xpenah komplen sal ape aku msk tuk dier) sbb da lama rasenyer xmsk tuk dier..

Pikir punyer pikir, aku pilih tuk msk nasi goreng yg leh buh byk lauk trus..Tetibe, timbul idea nk masakkan nasi goreng tomyam..Simple n mudah..Heheheheh..Meh aku kongsi resipi k..

Bahan-bahan

  • Bwg besar - 1 biji *
  • Bwg putih - 1 ulas *
  • Cili padi - ikut tahap kepedasan yg dikehendaki *
  • Daun limau purut - dihiris halus
  • Serai - ketukkn sket
  • Udang / Sotong / Ayam
  • Perencah tomyam - sepeket
  • Lobak merah - dipotong dadu atau potong memanjang pn bole
  • Nasi yg da sejuk (paling penting..kalo x, bkn nasi goreng namanyer..hahaha) - iku bape rmai yg nk mkn
* ada org suke hiris2 je bahan2 ni..Cm aku, aku pilih tuk tumbuk bahan2 tu sbb en. Hanafi suke ketepikan bwg putih..Hahahhaha..

Cara-cara
  1. Panaskn minyak n tumis bahan2 (*) yg dihiris/ditumbuk td smpai la naik bau..
  2. Masukkan perencah tomyam sehingga la warna dier tuko jd gelap sket..Kalo nmpk cm kering sgt, masukkan air sket..
  3. Masukkan serai n jugak daun limau purut..Gaul smpai naik bau tomyam..
  4. Masukkan lobak merah atau sayur-sayuran lain yg dirasakan sesuai..
  5. Masukkan udang / sotong / ayam sehingga la sebati elok  (kalo ikut sunnah, xelok cmpur kn haiwan darat n air dlm satu makanan..So, aku pilih udang)
  6. Perasakan dgn garam n gula kalo terlebih pedas..Kalo kurang pedas, tmbah lg hirisan cili padi..
  7. Last skali, msukkan nasi ke dalam bahan tumisan tadi..Gaul rata-rata..Pastikan nasi tul2 sejuk tuk pastikan nasi xbergumpal n lembik..
  8. Da leh hidang..
Da siap nasi goreng aku..Tuk nmpk menarik vavavom, aku gorengkn kopok ikan keping n telor mata..Waaaa..da mcm style kedai tomyam da..Hahahahha..En. Hanafi pn kata sedap smpai bertambah2..Pastu aku wat air nanas tuk padankan ngn menu mlm td, apalagi, sendat la perut dier..

Selamat la mencube ye..


Tadaaaaaa..siap tuk dimakan..

1 comment: