Nuffnang Ads

Monday, February 24, 2014

Puting Punya Cerita

Da psal puting pulak entry aku ni..Aiyooo..Baby lg la tu..Hahaha..Ha, ni yg aku nk kabo kn ni..Da ader baby ni, hal sebesar puting pn jd isu..Hehe..Alkisahnya, Rifqiy start suka isap puting feeding bottle dia..Xmo lpas..Aku da kerisauan sbb tkut dia kembung..n mama cadangkn supaya Rifqiy dibelikan puting which is not n never in our list time prepare brg tuk Rifqiy..At first, aku n en. suami mmg xnk bg Rifqiy isap puting..Mana x nya, kitorg berpegang pd mitos n lagenda yg puting leh menyebabkan gigi baby jd 'mancung' a.k.a jongang plus da besau nnti pn susah nk renggang kn dia ngn puting..Xmau la cmtu kn..But, biler aku study thru Mr. Google, nature baby mmg suke menghisap..Dlm perut lg dier da start isap jari..So, dgn berat hati, kitorg pn belikan puting tuk Rifqiy..

Rifqiy's 1st pacifier/soother is Avent..Maklum la, yg ni nk memuaskan ati mama dia la..Konon puting pn nk pkai yg up2 n away..Jenama mahal la katakan..Xder la kalo lekat puting kt mulut dia rase cm selebet sgt kn..Siap pilih yg dlm display cermin lg..Exclusive sgt la konon..Aku beli pacifier tu RM32++ tuk 2..Bwk balik dgn rase berkobar2 sbb nk replace Rifqiy pny puting kegemaran yg sgt xseswai itu..Ada ke puting feeding botol nk d nyonyot each time dia nangis o x aman..Mane leh..Surprisingly, pacifier jenama terkenal itu gagal memenuhi kehendak Rifqiy..Aiyoooo..Dia isap pastu dgn bijak nya dia tolak keluar puting tu ngn lidah..Ada skali tu, dia dok tepis je ngn tgn dia sehingga terpelanting la puting itu jauh dr tilam tmpt tido dia..Hmmmm...

Avent Pacifier..Puting pertama yg Rifqiy pangkah
Sedikit la info sal puting Avent keluaran Philip ni..Rasenya mmg every mom tau sal jenama hebat ni esp tuk feeding bottle (Rifqiy xpkai feeding bottle ni).. Puting Avent ni berbentuk agak pipih..Bahagian putingnya bukan betul2 bulat n badannya mmg leper..Kiranya, xsame lgsg la ngn puting Como Tomo yg menjadi kegilaan Rifqiy..Mmg pacifier skrg da berevolusi which puting ni akan fit dlm mulut baby n ikut ruang dlm mulut baby..Kt packaging dia akan tulis "Shaped fit" means puting tu akan berbentuk nipis  n pipih..Rasenya, puting sebegini direka khas untuk memadam mitos yg aku pegang, "gigi baby akn jongang bila isap puting"..So, in order tuk memberi keselesaan kpd mulut baby skaligus menjaga pertumbuhan gigi, maka keluarla bentuk puting yg canggih cmni..Malangnya, Rifqiy da rejek puting jenis ni (bkn jenamanya)..

Problem xberenti di situ shj..Kegemaran Rifqiy wat aku risau..So, aku ajak en. suami p Manjaku tuk cari puting yg bulat betul2 di hadapan..Even pantang masih berbaki seminggu lg, aku kuar (Rifqiy dok ngn tok mama dia kt umah) je jugak tuk cari puting yg sesuai..Aku abiskan masa sejam setengah tuk belek semua puting dr pelbagai jenama yg ade kt situ..Dr ke Pureen, Tommee Tippee smpai la ke Dr. Brown..Niat ati kalo2 ade jenama Como Tomo kt Manjaku tu, leh la aku ushar puting tu, mana la tau same kn..Unfortunately, xde..

Ni la puting jenis "olive" jenama Pureen..Rifqiy pangkah da..

Last2, aku amik puting jenama Pureen..Hrga mmg xmhl..Xsmpai RM5.00 pn..Kali ni, aku pilih puting yg berbentuk "Olive" which bentuk nya agak panjang dan bulat..Aku cm da berseri2 da muka sbb puting ni cm ader ciri2 yg Rifqiy suka..Puting ni mgkin berbentuk agak tradisional which bdn n kepala puting tu mmg bulat..Cuma, agak merisaukan biler aku tgk pacifier ni agk panjang..Tkut menjolok anak tekak pulak..Oh ya, lupa nk mention yg pacifier pn ade saiz gak..Biasanya ader 2saiz..Nb-3mth/0mth-3mth n lg satu 3mth++..Berbeza ngn puting feeding bottle yg amik kira flow keluar susu, mgkin pacifier amik kira diameter kepala puting n juga pnjg bdnnya..

Lpas tawaf satu Manjaku tu, aku amik satu lg pacifier jenama Japlo..Oh, sungguh lejen jenama ni..Aku ingt Japlo sudah ketinggalan zaman, rupenyer puting Japlo da upgred jugak..Siap ader glow in de dark lg..Kot sng nk cari dlm gelap kn..Hehehe..Kali ni aku pilih pacifier berbentuk "Cherry" which bentuk kepala nya lebih bulat dan badan nya panjang tp tidak pipih..Harganya pulak less than RM10.00..So, aku amik la jugak in case Rifqiy rejek puting Pureen tu..

Puting bentuk "Cherry" jenama Japlo..Glow time mlm..Pangkah jugak..
Kedua-dua puting aku bwk balik dgn harapan Rifqiy akan berminat tuk menghisap salah satu drpd puting2 tersebut..Biler aku smpai umah je, mama dok ktwa kn aku sbb beli puting smpai 2..Beria benor gamaknya..Maklumla, puting pn leh rambang mata nk pilih..Hehehe..Sebenonya, aku da xkisah pn sal corak atau jenama mcm masa mula2 aku decide nk belikan puting tuk Rifqiy,asal leh replace dia nyonyot puting Como Tomo tu pn da ckup..So, dgn lafaz Bismillah, aku try bg dier isap...

Jeng...Jeng...Jeng...

Dia xmo jugak..2,2 dia rejek!!!!Aiyark..Now, mmg desperately cari puting from website yg agak same ngn bentuk puting Como Tomo tu..Siap order from obersi lg..Adeh, over tau!!!Hopefully, biler da smpai, dier nk la puting tu..

Ni la puting yg Rifqiy jatuh cinta sgt tu..Aduhai la ank..

#notetorifqiy- Jgn smpai ader koleksi puting ye syg..huhuhu..

1 comment:

  1. Assalam sis... d mana nak cari puting bohong yg sama bentuk mcm como tomo... saya buntu, da cuba semua puting, semua baby x mau hisap,😟

    ReplyDelete