Nuffnang Ads

Tuesday, December 30, 2014

Tempat Makan Sekitar Batang Kali

Haaaa... This time aku nk share tempat cari mkn kt area Batang Kali.. Maklumlah, aku da jd rakyat Batang Kali ni nk masuk 5 tahun.. Dari xde ape2, smpai la da byk bangunan tumbuh kt cni.. Plus, Batang Kali merupakan laluan alternatif ke Genting Highland.. Jarak antara Batang Kali ke puncak Genting Highland hanyala 40 minit iaitu dalam lebih kurang 30KM.. Sape2 yg benti kt Batang Kali ni, boleh la cari mkn kt area ni..

Makanan Segera
Kalo harapkan Mcd mmg tiada.. Tp jgn risau sbb KFC dan Marrybrown ada disini.. Kalo masuk Batang kali ni, Econsave adalah landmark yg paling senang nk cari.. Hehehe.. Marrybrown ni terletak sgt dekat dgn Econsave manakala, KFC pulak terletak di kawasan pekan Batang Kali, xjauh pn..

Secret Recipe, Pizza Hut dan Ayamas
Rasenya sume pn tau ape yg Secret Recipe ni tawarkan.. Kalo nk mkn western dan kek coklat Indulgence yg fofuler tu silalah ke Secret Recipe.. Letak xjauh dari Econsave tu pn.. Pizza hut n Ayamas pn letak sebaris ngn Secret Recipe ni.. Ops, sebelum terlupa.. Pizza Hut ni bkn dine-in tau.. Pizza Hut Delivery (PHD), kol je kalo nk order.. Nk p kaunter pn bole.. Ikut mana yg senang la.. Ayamas ni pn ada delivery servis.. Leh la beli ayam roasted sedap kt situ..

Bazar Makanan
Haaa...Xmo mkn kt kedai leh la cari2 mkn kt pekan Batang Kali ni ha.. Skali tgk cm pasar malam, tp sebenarnya bukan.. Mmg mini bazar ni tiap2 ari ada.. Sederet je tp mcm2 makanan leh jumpe.. Hehehe.. Kalo teringin laksa ke, yong tau fu ke, ball goreng yg cucuk2 tu pn ada.. Burger pn ade jual kt sini.. Aku suka sgt mkn nasi kukus ayam berempah yang letaknya kt bahagian ujung bazar ni..Mmg sedap..Bole la kalo nk wat mkn mlm..Bazar ni start ptg smpai ke mlm..

Kafe 2innRia
Ok, kalo xmo mkn restoren yg da well-known kt atas, aku suggest, try la kt kafe ni.. Ape menu best? Ok, kalo aku p mkn kt sini, aku suka sgt mkn Nasi Goreng Kicap ngn Chicken Chop dorg.. Legend kn Nasi Goreng Kicap tu.. Hahaha.. Terkonang2 zaman kecik2 dulu.. Nasi goreng ni dihidangkan skali ngn telor mata kerbau, dan sup kosong.. Chicken chop dia pulak, aku suke tang gravy dia tu.. Mmg sedap n spicy.. Bkn cm ordinary black pepper sauce yg salu p kedai2 mkn tu.. Hehehe.. Kalo singgah sini, cube la try ek.. Ade byk la menu len.. Nk yg western ade, nk yg goreng2 pn ade.. even menu agak limited, tp enjoy jugak la mkn kt cni...

Mek Tanjung Tomyam
Kalo teringin nk mkn ala2 thai seefood, tmpt febret aku mmg kt Mek Tanjung Tomyam ni la.. Tp kene keluar dari Batang Kali dan bergerak menghala ke Rawang.. Actually, xjauh sgt pn.. Kedai ni letak kt tepi jln.. Kalo dr Batang Kali, kedai ni letaknya sebelah kanan.. Kedai tu mmg selalu ramai org.. Kalo nmpk kedai yg ader byk kereta, makanya, anda berada di kedai yg betul.. hehehe.. Aku suke mkn ikan siakap masak stim asam boi.. Selalunya, en. Hanafi akan order tomyam campur, kailan ikan masin dan jugak burung puyuh goreng kunyit.. Bab tomyam ni biasanya en. suami agak cerewet sket, but biler dia kata Mek Tanjung dpt A, maknanya dia suka la tu.. Hehehe.. selain tu, ade jugak mee celop, rojak buah, kerang bakar yg boleh di order di sini.. Try la!!! Heheheh..

Restoran Anjaslizam
Restoran ni letak kt Pekan Batang Kali.. Landmarknya kt bangunan blakang Shell.. Hehehe.. Restoran ni offer variety of lauk pauk kampung.. Kira kedai nasi campur la.. Byk lauk pilihan kalo mkn kt sini.. Sesuai tuk mkn tgh hari.. Tp kalo nk mkn goreng2 cm kuey teow ladna ke, mihun sup ke, leh je order.. Nk mkn laksa n nasi ayam pn boleh.. Sup kawah mmg panas2 buh kt line lauk tu.. Hehehe.. Kedai ni dibuka dari pg smpai la mlm.. Kalo tetibe teringin nk mkn msk lemak ke, leh la try kt sini ek..

Sarapan Pagi di Warung Kak B
Salu pg2 mmg kedai ni la yg aku serang tuk sarapan pg.. Senang sbb dekat ngn kolej dan byk pilihan.. Ada mcm2 menu sarapan yg leh nk mkn.. Ader lontong, mihun sup, soto, sup daging, roti jala selain dr menu sarapan yg common cam mi goreng n nasi lemak.. Nk mkn roti canai melayu, kt sini la.. Yg best, milo panas dia..Mmg pekat n sedap.. Aku suke.. Hehehe.. Kedai ni letaknya di atas bukit.. Seberang jln dari bangunan Piza Hut n so on tu.. Dulu kedai ni comel je, skrg org da rmai mkn kt situ, tokei dia besau kn la kedai tu.. baru leh muat..Hehehe..

Breakfast di Kedai Bella
Ha, ni lg satu tempat sarapan pg yg aku salu p.. Kalo p sini, aku mmg order murtabak je.. Ha, spesel x? pg2 ari da mkn murtabak.. Kihkih.. Letak kedai ni ialah kt jln nk menghala ke Ulu Yam.. Jauh sket la dr pekan Batang Kali.. Tp, nice to try sbb environment mmg kampung lg.. Hehehe..

Ada byk lg kedai mkn area Batang Kali ni.. Tggal nk pilih nk mkn je.. Kalo teringin nk mkn nasi ayam, leh mkn kt Kedai Nasi Ayam yg terletak depan Petronas tu.. Not bad la..Pendek kata, korg xkn pening nk cari kedai mkn kt area sini.. Kalo stop kt sini sblum naik Genting Highland, isi perut dulu ye..  Kedai yg aku mention kt atas ni ialah kedai yg aku salu p.. Kalo rajin sket, leh la try cari mkn kt Bukit Beruntung ke.. Tu nnti aku akan wat entry lain ek.. Hehehe.. 



2 comments:

  1. wow..terima kasih sebb nk jenjalan kt batang kali hari ini..suggestion kat ats ni sangat membantu..

    ReplyDelete