Nuffnang Ads

Wednesday, November 6, 2013

Resipi Kuey Tiaw Ladna..Simpel n Cepat!!

Setelah kesibukan sediakan barang2 baby n segala macam aktiviti kolej yg xhenti2, rini aku nk kongsikan satu resipi simple yg aku wat tuk dinner bersama en. Hanafi..Biasa la, Jumaat kn en. Hanafi available kt umah..Dier balik mlm ni!!!Yeay..So, aku pn rajin la nk memasak..Kali ni, aku pilih nk masak Kuey Tiaw Ladna..Simple n mudah n sekejap je nk msak..

Bahan-Bahan "menghitamkan kuey tiaw"

  • Kuey Tiaw (1bungkus) - ikut la bape rmai yg nk mkn..Cuci sehingga bersih n hilangkan bau..
  • Kicap pekat
  • Sos ikan - kalo xde pn xpe
  • Sos tiram
Bahan-Bahan tuk kuah ladna
  • Sayur sawi/kailan -aku guna kailan
  • Kobis bunga
  • Putik jagung
  • Lobak merah
  • Cendawan - shitake segar atau dlm tin..aku gune shitake segar
  • Cili merah
  • Bawang putih - seulas
  • Tepung jagung
  • Udang/ayam
  • Stok ayam - aku gune yg segera je..Jenama maggi..hehe..
  • Fish kek - ikut preference nk letak atau x..
  • Air
Cara-cara Memasak
  1. Cara nk menghitam kan kuey tiaw sng je..Samada nk gaul awl ngn kicap n sos tiram kemudian baru digoreng dgn minyak yg sedikit dlm kuali..Atau pn panaskan sedikit minyak, masukkan kuey tiaw dlm kuali n tuang kn segala kicap2 n sos tiram..Gaulkn sehingga semua kicap meresap n sebati dgn kuey tiaw
  2. Letak tepi kuey tiaw yg da bersalut kicap ke tepi n mula tuk sediakan kuah pulak..
  3. Tumiskan bawang putih n cili merah.Kemudian masukkn lobak, putik jagung, kobis bunga, cendawan, dan fish kek (kalo suka)..
  4. Masukkan pulak udang.. (Aku xsuke kulit udang kecut sbb masak lama sgt)
  5. Tuangkan air dlm bahan2 td n biau mendidih sekejap..Masukkan kailan..
  6. Pastu leh masukkan stok ayam..Rasakan ladna tu ngn garam n sedikit pepper..
  7. Masukkan tepung jagung yg berfungsi sbg pemekat kuah..Jgn biau lama-lama lpas masukkan tepung jagung, takut jd gam pulak kuah ladna korg nnti..Hikhikhik..Asal pekat da leh tutup api..
  8. Tuang kuah yg da siap td atas kuey tiaw..
  9. Siap!!!Jom mkn..
Cara 'menghitamkan' kuey tiaw..
Kuey Tiaw Ladna yg da sedia tuk dimakan..

p/s: aku suke tmbah daun ketumbar n bawang goreng sikit..Leh jugak kalo korg nk letak daun sup..Ada org suke taruk telor, tp aku xbuh la telor sbb a meriah pn pinggan tu..Setel dinner tuk mlm tu..En. Hanafi pn da kenyang, alhamdulillah..

No comments:

Post a Comment