Nuffnang Ads

Wednesday, September 18, 2013

Masak Lemak Cili Padi Ikan Masin Kurau ft Nanas

Lately aku mmg sgt la rajin masak even bkn masa en. Hanafi pulang ke rumah..Yela, selalunyer aku hanya masak biler en. Hanafi nk balik rumah je kn..Kalo aku sorg, mmg xberasap dapur aku..Magically, sejak akhir2 ni mmg la rajin aku menyelongkar fridge tuk tgk bahan ape yg tinggal tuk aku masak..Amazingly, nasi yg selama ni aku makan hanya sesenduk, meningkat kepada sepinggan penuh setiap hari..No wonder la biler monthly check up, berat aku naik (naik tak over sbb takut kene marah ngn nurse)..Hahaha..Baik punyer bluetooth baby aku gune dr dlm perut..Dier wat aku rajin masak sbb asal rase teringin je, aku mula la masuk dpur n tgk bahan ape yg leh jd lauk..Nasib bek baby ni xmemilih..Asal perut masuk makanan je, dier gerak2 suka n aku pn stop la kelaparan..Hahahaha..So, suatu ari, aku tgk dlm fridge ader bahan tuk masak lemak cili padi ikan masin kurau..Apalagi, jom masak!!!

Bahan-bahan kisar :

  • Bawang putih - 2 ulas
  • Bawang besar - 1 biji
  • Bawang merah - 2 biji
  • Kunyit hidup - 1 ruas jari (kalo nk gune serbuk kunyit,xyh ader kunyit hidup pun boleh)
  • Cili padi - 7 biji (ikut korg la nk pedas mana)


Bahan-bahan lain :

  • Tulang n isi ikan masin kurau - rendam jap
  • Santan-1 biji (pkai santan kotak-1 kotak)
  • Serai - 1 batang n dititik
  • Daun kunyit - Bunjutkan atau hiris kasar2
  • Nanas - hiris ikut suka (kalo nk guna nanas dlm tin pun boleh)
  • Garam


Cara-cara nak masak :

  1. Semua bahan kisar tu ditumis.Masukkan sekali serai n biar sampai naik bau wangi.
  2. Masukkan tulang n isi ikan masin kurau.Gaulkan bahan yg da ditumis ngn ikan masin smpai sebati.
  3. Tuang santan n tunggu mendidih.Masukkan nanas n daun kunyit.Make sure korg kene slalu la gaul tuk elakkan pecah minyak.Cek rasa masin, kalo ok da leh tutup api.
  4. Hidang n ready tuk makan..Yummy!!

Senangkn?Ada 3 langkah mudah je..Xsusah langsung..Aku mkn ngn telor dadar n nasi yg sengaja aku masak lembik sket..Mkn panas2..Mmg mabeles (ceh, puji masakan sendiri..)hahaha..Dok dpn tv sambil tgk Masterchef All Stars Australia, sambil mulut aku xhenti2 dok sedut2 tulang ikan masin kurau tu..Sedap!! Hehehe..

PS: Kalo bg yg preggy, takut nk mkn nanas leh la gnti ngn belimbing buluh/tomato..






2 comments: