Nuffnang Ads

Tuesday, August 14, 2012

Oh, My Bahasa Melayu!!!

Kalo kt tv dok sibuk ngn rancangan Oh, My English kt Astro tu ha, la ni aku dok pening kepala ngn ejaan n tatabahasa anak2 muda zaman sekarang (termasuk aku)..hahahha..Bukan ape, skrg ni makin canggih lak ejaan yg dorg guna..

Biler aku login Facebook (FB) lg besepah ejaan yg canggih-manggih..Perkataan2 yg telah d singkatkan ejaan nyer a.k.a shortform mmg digunakan dgn sgt la meluas..Paling best biler word2 tu difahami oleh sume subscriber FB (sape yg jd kawan dier la)..hahahaha..Bila aku bukak page adik aku yg bongsu, ada shortform atau ejaan yg aku xpaham pn nk sebut cmner..hahahahha..Ermmmm, cmne la dorg leh dpt idea nk eja cmtu ek..?

Biler aku dok cek henpon adik aku, lg pening..Sume ejaan tggal konsonan je..Tak de hurup vokal da..Berpinar kejap la aku tgk mesej2 dier..berbelit la lidah aku nk nyebut nyer..last2 aku pn fedup..huhu..Aku pn gune gak ejaan pendek2 ni..tp xder la smpai juling mata nk baca..

Sebagai cth : nk eja bnda senang pn leh jd susah..mula2 ingt kn typo, rupe2 nyer mmg d eja sedemikian rupe..Aku detect la beberapa ejaan, seperti kt bawah ni..
AKU - Ak/Aq/Akew/Are-ku..
SANGAT-Sgt/Sangad
SAYANG - Syg/Sayunk/Tsa-young
APA-Ap/Aper/Apew  

n byk lg sebenonyer..canggih x..?da mcm bahasa Korea pn ade..hahaha..Aku gune shortform tp aku tak canggih kn ejaan ye..besar beza nya..hahaha..Dlm penggunaan tak formal mcm kt FB, Tulisan2 Blog, SMS atau mana2 sosial networking page, kita leh la consider guna kn shortform ni..Tp parahnya Bahasa Melayu hasil dr kecanggihan mereka2 ini terbawa2 smpai la ke kertas ujian atau peperiksaan..Oh, My Bahasa Melayu!!!

Aku tanda paper exam budak2 aku ni pn rase nk nangis..Da byk kali aku pesan, JGN APPLY PERKATAAN-PERKATAAN  FB/BLACKBERRY MESSAGING/SMS/ SEMASA MEMBUAT TUGASAN DAN MENJAWAP PEPERIKSAAN, tp sbb da biasa sgt dgn ejaan2 cmtu,dorg buat jugakkkkkk..Hasilnya aku mengamuk la kt klas..hahahaha..Bukan ape, aku nk dorg teliti balik hasil kerja dorg..Periksa balik segala macam ejaan yg dorg anto tu..huhuhu..So, beware la ye sebelum mengeja..Hargai la Bahasa Melayu kita (pesanan untuk diri sendri juga)..

No comments:

Post a Comment