Nuffnang Ads

Thursday, December 10, 2015

Resipi Ayam Masak Sweet Sour

Kali ni aku nak share menu paling senang dalam buku masakan..Hahahah..Biasanya aku masak resipi ni bila aku da ketandusan idea nk masak apa untuk budak tecik Rifqiy yg suka makan itu..So, aku buatkan dia ayam sweet sour ni sbb dia suka sgt mkn ayam..Hehehe..

So, taknak buang masa, kita tengok tahap kesenangan resipi ni ye..

Bahan-bahan :

  • Ayam (bahagian dada n potong dadu)
  • Tepung gandum
  • Sayur-mayur (aku pilih carrot, brokoli, baby corn dan kobis bunga)
  • Baang merah (hiris)
  • Bawang putih (ketuk je)
  • Bawang besar (potong bulat2 cm nk wat spring onion)
  • Cili merah (ada org suka pakai capsicum a.k.a lada benggala)
  • Sos tiram (2 sudu besar)
  • Sos cili (2 sudu besar)
  • Sos tomato (2 sudu besar)
  • Stok ayam Maggi 
  • Garam


Cara nak masak:
  1. Mula-mula gaulkan ayam dgn tepung gandum n gorengkan ayam tu..Letak tepi..Aku suka pkai tepung kentucky, cm lagi sedap je..Hehehe
  2. Tumiskan bawang merah, bawang putih dan cili merah sehingga naik bau..
  3. Masukkan semua sos-sos dan stok..Kalo ikut sukatan, aku suggest 2 sudu besar setiap sos..But depends kt selera masing2 pun boleh..
  4. Masukkan air sedikit tuk nak cairkan sikit kuah tu..
  5. Masukkan semua sayur mayur tu n gaulkan kuah dengan sayur sehingga la sayur masak..
  6. Da sebati semua, leh la tuang kan ayam masuk dalam kuah tu..Gaul sampai kuah cover semua ayam-ayam..
  7. Masukkan bawang yg dipotong bulat tu n biar layu sikit..Siap tuk dihidang..
  8. Makan time!!!Yummy
tips: kalo masih tak masin, tambahkan garam..Tp aku selalu tak tambah garam pun sbb stok ayam n sos2 tu da bg rasa masin..

Senang je kan???Lauk ni senang sbb aku tak perlu masak sayur n protein secara berasingan..Semua da ade dlm 1 hidangan tu..Hehehe..

Selamat mencuba, peeps!!

Meh belanja tgk gambo ye..Jgn kata ahkak tak payung..Hahahahha...


No comments:

Post a Comment