Nuffnang Ads

Thursday, February 18, 2016

Resipi Siumai Dim Sum Soup

Aku da lama gila cuti masak..Maklumlah, pantang ngn mama ni asyik suruh rehat je even da habis hari..Layan baby,layan Rifqiy..Itu jela tiap2 hari..Hehehe..Nikmat kan?Tp ade certain makanan yg aku tak berani lg nk mkn,dis time aku bf baby so jga makan lebih sket..Last time Rifqiy xmo df (unsuccessful story n sad),so seawal 2bln aku da mkn kuah tomyam..Hahaha..

Masa keluar blanje brg2 adik aku nk balik kolej,aku teringin pulak nk masak..Takdela nk masak kebabom, juz nk masak sup chinesse style je..Aku mmg suke sgt sup chinesse syle ni sbb guna byk halia,bole buang2 angin kt bdn aku ni d samping byk kn susu..

Bahan-bahan:

  • 3 ulas bwg putih -potong halus2
  • Halia besau ibu jari - potong halus2 
  • Sepeket siumai-dimsum frozen
  • Carrot - potong memanjang halus2
  • Fresh shitake
  • Filamen ketam
  • Telor sebiji
  • Batang saleri -ikut suka
  • Black pepper n white pepper
  • Chicken stok -aku pkai stok ayam maggi
  • Garam
Cara masak:
  1. Tumis halia n bwg putih sampai naik bau..Bau yg sedap n segar..hehhe
  2. Pastu masukkan carrot,shitake n batang saleri..Gaulkan sume bahan bg mesra..
  3. Masukkan air..tggu mendidih..Pastu pecahkan telor n kacau..
  4. Masukkan siumai n filamen ketam..perasakan dgn black pepper,white pepper n garam..Chicken stok masukkan sedikit..If takde,bole guna flava enhancer yg len mcm Tumix ke,Cukup Rasa ke..
  5. Da lembut dimsum tu,leh la start hidang dan makan..Siap!!!
Aku masak satu piuk sederhana besau,habis sekelip mata..Maknanya sedap la kn..Hehehe..Sila la mencuba ye!!!

Tadaaaa!!!Sehingga menjilat bibir..

No comments:

Post a Comment