Nuffnang Ads

Sunday, November 13, 2011

Jatuh Cinta kt Muzium..

Mase aku tulis tajuk entry aku ni pn rase nk gelak..but de fact is....Yes, i falling in love with museum..!!!hahhahaha..sejak biler..?sejak aku kene ikut kursus Training of Trainee (ToT) kt kl..tujuan, tuk bg lecturer2 pelancongan bersedia sebelum klas tuk sem baru d mulakan..mulanyer tnpe rela gak la nk masuk byk sgt muzium..maklumla, i'm not de type of museum person (ikut tatabahasa kak nana)..

Plus, aku xsuke sejarah..so, muzium bukan tmpat tuk aku la for de 1st place..sbb bg aku, too much word to b read n too much story to b told n remember..so, sape2 yg suke kn sejarah, aku sgt salute la..byk tarikh nk kene ingt, byk name tokoh nk kene tau..so, based on fakta aku agak 'terkulai' sket..hahahha..tp skrg, sejarah da jd subjek wajib lulus SPM kn..?(fuhh, nsib time aku SPM, xlaksanakan lg syarat tu..hahahah)

But, after several visit to several museum tnpe henti kt kursus tu, aku rase muzium ader attraction tersendiri..still, muzium contains byk sgt urup, tarikh, name, tp turut memuatkan gambar n replika..so, kalo xmo bace urup2 yg byk tu, juz tgk gambar n kagum tgk replika pn ckup kot..at least, both can tell u something..bak kater org, dr xtau semua, bek tau satu..kn..?hahahaha..cm yg aku ckp dulu, PICTURES can 'talk'..



Setiap muzium yg aku p,bg aku cerita yg berlainan..biler jejak kaki kt Muzium Negara (KL), aku dpt tau dr awl sejarah (Zaman Meso, Neo n so on) smpai la ke zaman moden ni..biler masuk Muzium Baba n Nyonya (Melaka), konfom la penceritaan nyer tu berkisar kt sejarah kaum minoriti tu kn..cmne cara idup dorg, alat n pantang larang, sume ader..then, kalo p Muzium Samudera (Melaka),cerita sal kehidupan masyarakat Melaka yg bergantung kpda perdagangan n of course, masa tu adalah zaman kegemilangan Melaka kn..?kalo masuk Bank Kerapu (Kelantan), citer sal perang..anyway, Bank Kerapu is a museum n ia adalah Memorial Perang Dunia II, ape akibatnyer dr perang tu kt Tanah Melayu msa tu....heheheh..n muzium yg wat aku kagum is Muzium Negeri (Terengganu)..d percayai muzium terbesar kt Asia Tenggara ni..mmg kagum sbb besar..ader 3 tgkat n lebih byk penceritaan.. mcm2 ader..sume d himpun dlm satu tmpat..dr textile smpai la ke petroleum..

So, jom la join aku p muzium..byk lg muzium kt Malaysia yg aku xdpt nk state dlm ni..ader Muzium Tekstil (KL), Muzium Polis (Melaka), Muzium Diraja (Istana Batu-Kelantan), n byk lg la..hehehhe..biase kalo nk masuk, bukan mahal pn..range harga tiker dr RM0-RM5 je kot..kalo muzium2 persendrian, aku kurang pasti..sebenarnyer, pd pendapat aku, tarikan sebenarnyer terletak pd tangan kurator muzium tu..kalo beliau kreatif n inovatif, tau nk susunatur sume bahan2 sejarah, replika n gambar, pengunjung muzium akan sendri nyer tertarik nk tau what's behind de history..heheheheh

No comments:

Post a Comment