Nuffnang Ads

Wednesday, November 2, 2011

Taman Tamadun Islam

Aku sgt teruja biler jejak kaki kt Taman Tamadun Islam(TTI) kt Terengganu..mane x nyer, punyer la best..luas n besau..TTI ni mmg gempak la..actually TTI ni adalah taman tema tau..uniknyer, taman tema ni ketengahkan seni bina Islam..mmg gah la..ader 22 buah replika masjid dari 21 buah negara dari serata dunia..sgt teruja sbb korg sndri akan kagum tgk sume replika2 tu..even replika je, tp sume nyer tersergam indah..


Tuk tiket masuk, korg kene bayar RM15 (dewasa) n RM10 (kanak-kanak)..korg akan diberikan passport tuk masuk..nk melawat negara luar la kna la ader passport kn..tp kalo ader 2nd visit n 3rd visit, ader la privilleges yg akan korg dpt..RM15 tu termasuk RM2 tuk voucher Retail n RM 3 tuk voucher makan..sebelum melangkah masuk dlm TTI tu, passport korg akan d cop..rase mcm nk lpas dr Imigresen check in lak..hahahaha..pastu kalo korg penat nk round taman tema yang besar tu, korg leh sewa basikal (RM3) or nek tram (RM3) kalo ramai..kalo kurang dr 10 org, leh je sewa buggy..ader la jenis2 buggy yg boleh disewa..mase aku p TTI tu, aku nek buggy, nek 6 org..pling kagum biler driver buggy (seorang wanita) adalah in-house guide..dier akan terang kan satu2 seni bina yg ader kt situ..

Taman tema ni mula dibina pada Mac 2005 bukan sahaja dikelilingi replika-replika masjid dari serata dunia malah sebuah masjid yang juga mercu tanda baru Kuala Terengganu iaitu Masjid Kristal turut berdiri megah di situ..mmg cntik giler la..hehehehhe..juga disediakan theater hall tuk tgk videorama mengenai replika2 terpilih..Secara peribadi, aku sgt suka tgk Taj Mahal..biler tgk videorama dier, korg akan rasekan betapa hebatnyer cinta Shah Jahan tuk wife dier, Mumtaz Mahal..plus, dr ape yg aku tgk n dgr, Taj Mahal direka sendri oleh Shah Jahan dgn sgt teliti sbb pntang larang org kt Agra, bangunan xleh diubah semasa pembinaan dilakukan, so, mmg xleh ader slah la..org2 yg diupah tuk wat Taj Mahal ni (tukang ukir, tukang kayu dsb ) akan dipotong tgnnyer slpas binaan yg jd one of de 7 Wonders ni siap supaya xder binaan len yg akan jd sehebat Taj Mahal..dasyat kn..?fakta atau auta, itu yg aku dgr...



Binaan2 len mmg sgt cntik..xpuas kot jln2 kt cni tuk sejam jer..but picture can 'talk'..so, aku share la sket pic2 yg aku snap kt sane..even panas terik smpai menggigit2 kulit, aku nk gak snap pic..xkire..hahahahahha..tp suka aku nk ingt kn kt cni, TTI bercuti pada setiap ari Isnin..so, kalo rase nk jln2 kt TTI ni, plan la selain ari Isnin la ye..

No comments:

Post a Comment