Nuffnang Ads

Saturday, December 8, 2012

Kursus Di Hari Cuti

Ari ni ari sabtu..Tp paling best, aku ditugaskan tuk jd urusetia Kursus Instruksional dan Pembangunan Andragogi..Kursus ni khas tuk pensyarah di bawah KPT tuk politeknik n kolej komuniti..Kt kursus ni la sume pensyarah diberi pendedahan yg lebih tuk takel pelajar..hehehe..Even aku masih dlm mood nk honeymun, tp demi tugas aku trime juge tugas ni..Tp aku bawak skali en. Hanafi teman kn aku kursus..hehehehe..

Aku msuk satu slot dlm kursus ni..Byk yg aku dpt to enhance spirit aku tuk mengajo..ader beberapa point yg aku rase sgt terkesan kt ati aku..Bnda simple yg bg impak besar..

1. Loving the student
- Sorg lecturer kene syg student..Mcm kami yg mengajo di kolej komuniti ni mmg besar cabaran nyer..Kami facing ngn attitude pelajar yg pelbagai..Bukan sume student berminat ngn kursus n modul yg kami ajar..So, minat tuk belajar mmg berada pd tahap yg minimum (bkn sume)..Sbg sorg lecturer, aku mmg syg student aku..Tp harus diingat kn jgn sekali2 pilih kasih atau ader student febret..Biler kiter syg student, naturally mereka akn rase kita ambil berat n mereka akan develop minat terhadap modul kiter dgn sendri nyer..Biarkan mereka juga syg kn kiter n amik berat psal kiter..Bru la nnti akn wujud situasi yg mesra n bukan terpaksa..

2. Loving the teaching process
- Aku mengaja 26jam seminggu, bermakna aku harus mengaja 8am-5pm setiap hari..lum lg masuk waktu kokurikulum, kendalikan kursus2 pendek tuk komuniti setempat n wat kertas2 keje..Ader kala nyer aku merungut jugak..Tp siyesly, among all duty i had to do, i luv teaching de most..Xpenah rase terbeban pun..Aku sggup abis kn 26jam seminggu..Aku cube imitate teaching method yg leh wat aku yakin nk mengajo..Kdg2, bnda2 yg simple je leh jd klas menarik..

3. Loving the knowledge
- Pensyarah harus tau segala nyer..Kalo nk tau, kitorg biase dgr "ko kn pensyarah, xkn xtau"..Tp otak kami bukan programme yg leh upload sume data n info..But, itu bukan alasan tuk aku stop cari info..Aku mengajo tourism..Tiap kali students aku ader amali tuk keluar wat lawatan on coach, aku akan cari maklumat tempat yg kitorg nk p..So, tiap kali student aku salah fakta, aku xder la teragak2 nk betul kn..hehehehe..Aku bukan serba tau, tp aku bersedia tuk amik tau..Hehe..Penceramah tu kater itula yg sepatutnyer..heheheh

So, thats few things yg aku dpt dr kursus ni..Pendekatan yg penceramah ni gune mmg best..Dier xder la syok sendri bg ceramah..Ok la, leh jd cth kt kitorg yg nk mangajo ni..heheheheh

No comments:

Post a Comment