Nuffnang Ads

Monday, June 17, 2013

Untuk Ayah..

Hari jumaat..
Tetibe teringat giler kat ayah..Tambah syahdu biler dalam perjalanan ke IKEA, aku tgk ada sorg pkcik tua, berkopiah putih, berbaju lusuh dok kutip2 tin tepi jalan..Da separuh penuh da karung plastik dgn tin..Mungkin ptg nnti baru dier balik rumah dgn hasil kutipan tin..Aku yakin dier bukan org gelandangan..Baju lusuh tu tidak kotor atau comot, cuma sudah di makan cuaca dan usia..Raut mukanya hanya penuh kedutan lelah..Dia sudah tua..Hati tertanya2..Di manakah anak2 dier???Xkn la ader anak sanggup biau kn ayah dier berkeliaran tgh2 panas, cari tin tepi2 longkang..Serius, hati aku jd sgt sebak..Rindu kt ayah aku simpan diam2..

Hari sabtu..~pg yg hening~
Hari bersenang lenang kt rumah dengan en. suami..Mmg xrancang nk balik Klang..Kesibukan dan kecelaruan berminggu2 kursus dan mesyuarat luar wat aku malas nk keluar..Di tambah badan rasa lembik n perut pulak rase xslesa sejak2 mengandung ni..Sambil2 browse tenet kt fon, aku teringat lg kt ayah..Time tu aku terdengar lagu Kasihnya Ibu pulak, lagu Sharifah Aini tu..Mak ai, rindu memuncak kot kt mama n ayah..Trus terpikir nk balik Klang time tu gak..Aku pujuk2 en. suami suh siap2 n balik umah ayah di tgh ari rembang tu..Dek kerana syg kn isteri, en. suami pn bgn n siap2..Aku siap kn baju2, dier masukkn sume dlm bag..Thanks abg, sbb memahami..Hehehe..
Esok Hari Ayah..Terasa nk adiah kn ayah sesuatu yg mahal n wat ayah tersenyum..En. suami sudah aku racun suh belikan gak adiah tuk ayah dier..So, kereta kitorg menghala ke AEON Bukit Tinggi dulu sebelum smpai ke umah ayah..Smpai je shopping mall tu, aku jd tertnya2 nk adiahkn ayah ape..en. suami da setel pilih kn baju tuk ayah mentua aku tu..Jln punyer jln, pinggang aku jd sakit dek kerana terlalu byk bergerak..Adeh..Xtahan da kalo pinggang da start sakit..So, aku decide tuk bwk ayah n ayah pilih sendiri ape yg dier mahu..Aku pn balik ke rumah ayah..
Smpai je rumah, mmg aku trus masuk umah..n yg smbut kitorg adalah ayah..Lega..Ayah nmpk sihat walaupun baru balik dr hemodialisis..Ayah kata kaki ayah cramp..Mmg selalunya ayah akn rehat n baring je lpas dr hemodialisis..Tp biler nmpk ayah senyum n masih lg sempat sakat2 mama, aku tau ayah sihat..Alhamdulillah..Malam tu aku bwk ayah p ke AEON..Biau ayah pilih sendiri..Last2, cita2 aku nk belikan baju berjenama mahal terkubur sbb ayah hanya mahukan baju n tshirt2 yg 'biasa-biasa' je..So, aku belikan dier lebih byk helai..Dier kata leh bawak p dialisis n pkai p kenduri, ckup la..Ayah tersenyum..

Hari ahad..
Selamat Hari Ayah..Aku n adik2 trus cium pipi ayah kiri n kanan..Smbil mulut masih berbau sardin..Pg2 ayah da bgun wat kn lempeng..Wow, aku mmg tgh mengidam lempeng sardin yg ayah wat dr aku kecik2 lg..Sedap..Perut jd sendat ngn lempeng..Sardin ayah aku ceduk dlm pinggan n aku ratah cmtu je..Puas!!!Tanpa aku gta
u ayah yg aku nk sardin yg ayah wat, pg tu rezeki la dpt mkn lempeng ayah..Sehingga menjilat jari..En. suami sengih je tgk perangai isteri dier..Hahaha..Thanks ayah..Cm tau2 je..Hhehehe..


Sempena Hari Ayah ni, aku nk gtau yg aku syg ayah aku sgt2..
Ayah..
I'm proud to be your doter..since along kecik, smpai la da kawin ni ayah selalu memudahkan along..Dulu, tiap2 pg ayah akan bgun tuk anto along p skola..Da msuk U pn ayah bgun pg lg tuk anto along p bustand..Sebut je nk mkn pe, ayah akan masakkan..Kalo ayah xdpt msakkan, ayah beli bahan n mama yg akan masak..Buku2 skola along xpenah kurang dr org len..Ayah xpenah rotan anak2..Tp, ayah xsuke kalo kitorg keluar smpai waktu maghrib..Biler nk raya, ayah belikan byk baju raya..Sampai 2 troli..Dr baju tido smpai la baju nk wat jalan2..Ayh hanya akan beli baju melayu raya tiap 3 tahun skali..jarang pakai katanyer..Xpe ayah..Along da keje..Angah da keje..Skrg ni, tiap2 tahun ayah akan tuko baju raya k..Kalo dulu ayah kuarkn wet KWSP ayah tuk beli kete kancil tuk kemudahan along, skrg along nk ayah pkai kete yg ayah nk..Ayah da xyah susah2..Teringat dulu ayah sakit teruk..Sebulan ayah kt HKL, tp alhamdulillah, sehari sebelum raya ayah boleh kuar sepital..Syukur..Time tu ayah masih gagah nk masak rendang, kuah lodeh tuk raya..Hehe..Skrg ni, ayah da sihat2 org sakit,tp syukur sbb along masih rase lempeng yg ayah wat..Semoga ayah akan sentiasa ceria n sihat selalu..Along syg ayah sgt2..I heart u soooooo much..Thanks ayah..

1 comment: