Nuffnang Ads

Thursday, May 16, 2013

Selamat Hari Guru

Hari ni 16 Mei 2013..Umum da tau kn tarikh ni sgt spesel tuk warga pendidik..Semua org meraikan Hari Guru..Masa kecik biler sambut ari guru, ape yg bermain kt kepala aku ialah off class!!!Yippeee..dpt roti free, air free n paling best aiskrim free!!Hahaha..Sgt kanak2..Tp yg paling aku suka ialah biler cikgu2 aku start nyanyi lagu "Kami Guru Malaysia"..Aku yg dgr pn meremang, apatah lg rasenyer cikgu2 yg nyanyi lagu tu kn..Msti semangat..Hadiah??Sekali je aku penah bg kt cikgu aku..Huhuhu..xberwang sgt kn..

Aku ingt lg cikgu tadika aku..Tajuk tadika aku tu, Tadika Kemas Kg. Delek..Nama cikgu tu Cikgu Jamilah..Dier kalo mengajo, satu Kg. Delek leh dgr..Kuat n lantang suara dier..Hahha..Umah aku masa tu pulak umah papan, mmg tembus la suara dier smpai umah..Funny kn??Tp tula cikgu tadika aku..Dier xgarang, tp suara dier kuat je..Ironinyer, dier adalah jiran mak mentua aku skrg..Hahahaha..

Cikgu yg bertanggungjawab membuka mata aku sal seronoknyer Bahasa Inggeris adalah Teacher Vimala Devi..Dier garang..Sbb tu aku reti la nk ckp omputih ni..Hehehe..Ape yg spesel sal dier ialah, stiap kali dier tanda buku kitorg, ape yg kitorg tggu ialah perkataan "Good" dier..Sgt spesel..Dier bg perkataan keramat tu tuk kerja yg kemas n tulisan yg cntik jer..Aku adalah antara murid yg terbanyak mengumpul perkataan "Good" tu..Masa aku drjah 6 dier bersara..So, skrg da 15 tahun berlalu..Harap2 dier masih lg sihat..

Cikgu Matematik sekolah menengah aku, Cikgu Zainal Ulum merupakan cikgu math yg sgt2 la berwibawa..Even kitorg da skola menengah, dier tetap bg guideline cmne nk wat kerja dlm buku latihan..Garisan tepi mesti gune pen kaler merah..Xyah tulis hari, tp date wajib tulis juga digariskan dengan pen merah..Dier ajo lemah lembut, tp yg pliknyer xder sape berani melawan dier..Dier sanggup wat kelas tambahan tiap2 ptg Selasa n Khamis tuk org yg lemah math..Mase tu aku pujuk nk join klas dier sbb dier kategorikan aku xde masalah, cume aku ni nk meneman kn bf aku yg agak ketinggalan sikit la masa tu..Oh maiiii..Knp la aku sanggup time tu!!!Hahahaha..

Naik menengah atas, aku skola kt Sekolah Menengah Teknik Klang..Aku ingt lg kt cikgu Lau..Satu je sbb nyer..Dier terlalu ensem!!!Hahahaha..Tp dier p skola nek kete buruk..Sgt xsuit ngn dier..Hahahaha..Dier ajo aku Pendidikan Jasmani..Mmg xbape signifikan, tp still he was my teacher..

Byk lg cikgu2 yg bermain2 kt mata aku ni yg aku leh mention satu2 name dorg..Tp takut xsempat abis lak entry kali ni kn..Maklumla, aku belajar dr tadika sampai la da masuk U, punyerla ramai cikgu yg da ajo aku..Thanks ye cikgu..

Tp dr semua cikgu2 yg da ajo aku ni, spesel wishes aku ucapkan tuk Mama n Ayah aku..Selamanya mereka berdua inilah guru aku..Dr awal aku lahir smpai la ke hari ini..Xder semester yg memisahkan PnP kami..Hehehe..Thanks Ayah..Thanks Mama..Masa aku blurrr n sedih xdpt tawaran ke IPTA, ayah la tnjukkan aku jln ke alternatif lain even terpaksa la keluar kn banje lebih tuk ke IPTS..Ayah la yg guide aku masa aku mula2 nk belajar nek basikal..Ayah la yg tolong tunjukkan arah biler aku start drive kete sendiri..Biler aku mula pandai masuk dapur, mama ajo aku cmne nk masak megi..Hehehe..Sampai lah aku da kahwin ni, mama still mengajo..Ajo aku cmne nk uruskan rumah tangga..Hehehe..

Selamat Hari Cikgu tuk aku..Semoga aku dpt terus menjadi pendidik yg sentiasa memberi ilmu kpd student aku..N aku harap, dorg tau la nk menghargai ilmu yg aku da beri..Trima kasih kerana sudi berkongsi pengalaman dgn aku ye, anak2 didik ku..

Dan kpada semua ahli keluarga aku yg majoritinya adalah cikgu, Selamat Hari Guru..Kepada angah aku yg mengajo kt Sekolah Menengah (P) Raja Zarina tu, truskan la mendidik amanah2 ini semoga mereka menjadi manusia yg terus cemerlang..


No comments:

Post a Comment