Nuffnang Ads

Tuesday, December 24, 2013

Lego/Bricks - Big Boys' Toys

En. Suami suka sgt ngn mainan Lego o Bricks..No wonder ada org gelar “Big Boy’s Toy”..Aku mula2 cm xheran sgt..Tp biler da nmpk byg2 model da nk jd, aku pn dok bersila skali..Psal tu la biler Shell dok advertise Shell Helix Lego, dier punyerla excited mengumpul..Even agak mahal sbb 32pcs dan berharga RM16++, dier dok tggu jugak..Mcm2 kn..Kalo da suke, xyh la nk halang..Hehehe..Kalo stkt 32pcs, dier leh wat dlm bape minit je..Hehehe..

Biler tgk dier minat benda2 cmtu, aku pn ikut teruja cari model2 yg len pulak..Pernah skali, anak kwn aku dtg umah..Teruja sgt tgk kete2 lumba dr Lego tu, dorg main dgn sgt la ganas smpai kn kete2 tu bersepai..Aiyoooo..Lame jugak kitorg nk amik mood tuk assemble balik kete2 tu..Last2, dgn kesabaran en. Hanafi, dier cari manual kt tenet n bercantum la semula kete2 lumbe tu even ader part yg ilang..Hehe..Bagus, penyabar rupenyer suami aku ni..Hehehe

Skrg, kitorg da ader beberapa jenis model dr beberapa series brick..Kalo nk cari jenama Lego, mmg bersepah kt mall tp agak pricey..Aku rase memadai kalo bricks tu ader model yg cntik even bkn dr jenama terkenal..Hrga pulak bergantung..Makin byk kepingan bricks, maka makin mahal la harganya..Aku suke kumpul ikut series..Skrg ni kami bru wat 3 series..Fire rescue series, Pirates Series n Sea Combat Series..Skali wat n ngadap bricks ni, everage masa yg kitorg abis kn 2-3 jam bergantung kpd kesukaran n saiz bricks tu..
Ferrari Collection

Setakat ni, model ni paling besau..Ukuran panjang n tinggi lebih kurang 2.5 jengkal

Series Fire Rescue n Sea Combat

Jgn risau, manual turut disediakan skali..Dlm manual tu, dier akn tunjuk step by step cmne nk siap kn model tu..Tuk elakkan part2 kecik bersepah n ilang msa nk siapkan model, aku slalu asing kn n buh dlm satu bekas so that part yg kecik tu sng nk capai n xdela kurang msa nk psang..Selalunyer, kitorg suke pilih model transport cm truck, kereta, lori bomba, kapal2..Setakat ni lum pernah wat model robot..Sbb ape?Tah, rase cm xmenarik..Hahaha..Itu ikut citarasa masing2 la..


Manual yg tunjuk step by step..

Ape yg menarik biler wat bricks ni??Xrase cm budak kecik ke??Tah, bg kitorg itu satu kepuasan..Biler tgk model tu da berdiri cantik, rase cm puas giler..Sbb ader part2 yg susah gak nk phm dr manual terutama skali kalo melibatkan pemasangan gear..Slalunyer part2 gear mmg aku xusik..Tu part khas en. Hanafi setel kn..Hehehe..Tula sbb knp kitorg suke wat bricks ni..

Walaupun permainan Lego atau bricks ni agak mahal, ia tetap menjadi pilihan sbg hobi atau koleksi..Lgpn, aku rase bricks ni dimainkan xkira peringkat umur..Kalo bg kt kanak2, ia boleh merangsang perkembangan otak sbb kebayakan kaler2 bricks ni kn terang n berwarna warni..Plus, dorg akn lebih berkreativiti nk hasil kn ape dr bongkah2 comel tu..Hehehe..Cuma, ati2 ngn part2 kecik sbb takut choking kn..Kalo nk tau sejarah mainan Lego ni, leh la refer kt page ni k...(Penceritaan Lego dlm animasi)

So, ape lg..Start la men bricks o lego skrg!!!Syiokkkk woooo..Hehehehe..

No comments:

Post a Comment