Nuffnang Ads

Friday, November 29, 2013

Bukit Tinggi, Pahang..Jom Jalan-Jalan!!!

Skrg musim cuti skola (even xde efek ape pn kt aku sbb aku still kene ngajo)..Sonok gak kn kalo dpt p jln2 tmpt2 best..Kebetulan, mama n ayah plan nk dtg umah aku n bermalam..Syiokkkk la sbb mama n ayah da lama pn xdtg..Mgkin ayh pn da lama rasenyer nk berehat n bersantai, maka, skrg la masanyer kn..Hehehehe..Aku mmg nk abis kn cuti2 ganti hasil dr aku kene keje Sabtu n Ahad..Kalo x d gunakan, rugila sbb burn je..So, aku n en. Hanafi cadang nk amik cuti ari Isnin..

Xkn la nk biau mama n ayah dok terperap kt umah je kn?So, aku pn plan ngn en. suami tuk bwk ayah n mama p melawat Bukit Tinggi, Pahang yg letak nyer xjauh dr umah aku..Aku pn da lama gak xsnap2 pic..Tringin pulak nk berposing2..Hahahha..

Kitorg kuar pg, dlm kul 945 pg bertolak dr Batang Kali n tiba kt Bukit Tinggi tu sejam setengah kemudian dan trus menuju ke Colmar Tropicale..Msa smpai tu keadaan sudah mula membahang sbb da nk tgh ari..Keadaan agak lengang tp msih rmai org la..Ops, sebelum tu nk gtau..Kene bayau RM12/pax sebelum masuk ke Colmar Tropicale tu..Kitorg berempat, so total kene bayau RM48..Agk mahal la..Kn bagus kalo dier kire per kereta je..Aiyoooo..Xphm knp fee masuk semahal itu..Juz nk snap pic berlatarbelakangkn suasana Inggeris da kene bayau semahal itu?Bkn ader welcoming drink o scone free ke..Xpela, demi xnk merosakkan mood melancong mama n ayah, aku abaikan je soal fee yg mahal itu..Hehe..

Mama da start snap pic dr tempat parking lg..Suasana mmg nyaman..Masih hijau..Ayh pn nmpk segar sbb kwsn ni masih sejuk even da nk tgh ari..Smpai pintu masuk, mama still snap pic..Nk masukkan dlm FB katanya..Hehehe..Pendek kata, setiap beberapa sentimeter, mama akan benti tuk snap pic..Ayh lak rajin melayan, ok la tu..Hahahha..Pintu masuk ke kota Inggeris tu mmg syiokkk..Rase kt negeri omputih pulak..Kitorg galak bergambo sbb itu je yg kitorg leh wat dlm tu pn selain minum kt cafe2 atau restoran2 bertema kt sane..Aku cm biasa, suke masuk kedai souvenir n cari fridge magnet..Hehehehe..

Bersnap2 di Colmar Tropicale

Hampir sejam setengah kt dlm tu, mama pn da puas snap pic kt Colmar Tropicale tu, aku n en. Hanafi bwk pulak dorg ke Japanesse Village..Naik kereta amik masa 15minit jugak la..Tp kalo xnk drive, leh tggu shutter/bus yg pihak management sediakan..Tp dugaan jugak nk smpai ke atas..Da smpai tempat parking kt Japanesse Village tu, kitorg diduga memanjat tangga yg bertingkat2..Mak aih, ayah n mama da tergamam, aku yg buyung ni lg la terkedu..Paling best, biler en. Hanafi tnya, "Larat ke nk panjat?Kalo x, kiter turun.."..Haish, xkn nk turun..Rugiiiiiiiii..Dgn menarik nafas sedalam mungkin, kitorg mula memanjat sedikit demi sedikit..Berjalan lg untuk smpai ke taman Jepun..
Semput..
Biler sampai kt atas, aku sendiri kagum ngn diri sendiri..Waaaa, berjaya jugak aku menapak..Hahahaha..Smpai kt atas, leh pilih jln ke kiri (menuju ke Japanesse Village) atau ke kanan (menuju ke Botanical Garden)..Kitorg pilih tuk ke kiri dulu..Kt Japanesse Village tu mmg cntik n tenang..Ader waterfall kecil buatan yg sgt menyamankan..Lumut2 pn tanam..Mmg syiokkk..Sejukkk..Penuh ngn bunga2-an..Pendek kata mmg berbaloi memanjat tangga yg menduga tu..Kt perkampungan ni, pelawat leh sewa kimono dgn rate RM20 (duit lagiiiiii...) n leh join tea ceremony dgn bayaran RM28 (adehh, duittttt...) hehehe..Bkn wajib, tp kalo nk merasai pengalaman memakai kimono n nk tau cmne acara minum teh Jepun yg penuh tertib tu, leh la try..Aku yg tgh pregnant ni, xcntik la kot pkai kimono bagai kn..So, aku decide tuk rendam2 kaki jela kt waterfall comel dpn replika rumah jepun..Heheheh..

Kemudian, kitorg meneruskan perjalanan ke Botanical Garden..Sebelum tu, aku tgk cm sedap je pelawat2 lain mkn aiskrim..So, aku singgah la satu2nya kedai kt situ..Terkejut biler harga yg dorg tawarkan mmg mahal..Aiskrim Connetto coklat/vanila berharga RM5, Solero RM2, 100plus berharga RM4.50 n air mineral berharga RM3..Argghhh, pengsan!!!!!Hahaha..Tp biasa la tempat2 cmtu kn..Hrga mmg standard USD gamaknyer..Hahahaha..So, aku nasihatkan, bwk la air mineral sendiri..Xde la nnti kiter smpai terdesak nk membeli mineral kn..Huhuhu..Selain kedai ni, ade sebuah restoran Jepun dlm Botanical Garden ni..Leh la mkn sushi kt cni..Aku juz singgah sebuah gerai yg jual takoyaki n tempura..Nasib bek hrga masih affordable..Cume, takoyaki tu xder la sedap cm tako febret aku, TAKOTAO..heheheh

Turun ke Botanical Garden, mmg sekali lg aku, mama n ayah kekaguman..Penuh ngn bunga2-an berwarna warni..Kwsan yg bersih..Byk bench yg disediakan juz in case pelawat nk rehat2 kn kaki kn..Sbb taman ni pn bertingkat2..Mama mmg non-stop la snap gambo..Hehehe..Mmg terasa tenang..Terasa menyedut oksigen segar..Kwsn mmg tiptop bersih..Tnpa rasa was2 leh duduk kt bench yg disediakan sbb xder najis2 burung atau pn smpah yg bertaburan..Yg ni aku salute toink-toink la..Byk pokok2 n bunga2 ditanam kt sini..Beautiful scenery i tell u..Hahaha..Kitorg lepak lama jugak dlm ni..Biler da rase puas, kitorg pn decide tuk turun sbb ari da start nk panas..

Lepaking at Botanical Garden n Japanesse Village
Aku tgk muka mama n ayah puas je dpt jln2..Mana x nyer, dorg mmg lum penah tgk lg tmpat tu..Tempat tu mmg sesuai tuk org yg nk rehat cm ayah n mama (kecuali tang naik tangga tu..) hehehe..Sempat la ayah ngusik "Penat jugak ikut pensyarah pelancongan ni ye.." Hahahahha..So, kalo xde idea nk p jln2 mane, atau nk bwk anak2 sempena cuti skola ni, leh la masukkan Bukit Tinggi, Pahang dlm list..Syiokkk wat koleksi gambo..Hahaha..Selamat Berholiday,All..


No comments:

Post a Comment