Nuffnang Ads

Monday, September 14, 2015

Resipi Asam Pedas Ikan Merah..Simple!!

Sebenonya dis is 2nd attempt aku masak asam pedas..1st attempt dulu, masa baru2 kawin, menemui kegagalan dan sehingga dua hari lepas aku tak pernah cuba tuk betulkan kegagalan itu..Maklumlah, aku ni masa zaman anak dara mmg boleh dikira ngn jari tgn pegang sudip n kuali..Paling pakar pun aku masak maggi jela..Hahahah.. Masa 1st attempt gagal tu, en. suami edisi terhadku (mine only..hehehe) takde pulak dok loya2 tekak o muntah secara tetiba biler dia telan asam pedas pari aku tu.. Dia telan jugak even rasenya mmg out of taste la..Takde rase asam pedas langsung..Yg ade rase pahit, pedas dan masin (yg ni aku sendiri rase).. Dia pun tak pernah bunyi suruh aku try n wat praktikal selalu.. (serik kot rase asam pedas aku..kihkihkih).. 

La ni da 3tahun aku dok masak itu masak ini tuk en. suami, refer buku2 n page2 resipi masak lauk extravaganza, tp tak pernah pulak nk try asam pedas.. Tp tetiba la pulak semalam, aku terasa nk try mencabar diri nk try masak asam pedas.. Aku pun kol ayah (ayah aku terer masak) mintak resipi.. Dis time takmo try ngn ikan pari, tp aku guna ikan merah..

Yeay!!!!!Anouncing dat I am successfully masak asam pedas yang sedap dan lazat.. (cewah..En. suami bagi aku A++++ terus tau..Hahaha..)

Da berjaya ni baru la boleh kongsi resipi kan..Kihkih..

Bahan-bahan:

  • Bawang besar 2 labu*
  • Bawang putih 3 ulas*
  • Halia besar ruas ibu jari*
  • Cili giling
  • Serbuk kunyit 
  • Serai
  • Ikan merah 2 potong (ikut nk ikan apa..pari, kembung, tenggiri...etc)
  • Daun kesum
  • Tomato (potong 4)
  • Bendi
*bahan kisar

Cara-cara :
  1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan-bahan kisar (bahan2 *) sehingga naik bau..Masukkan cili giling ngn serbuk kunyit sikit..Tumis sampai pecah minyak..
  2. Buh air n masukkan serai..
  3. Masukkan ikan n bendi..Tomato masuk lmbat sikit sebab cepat masak..Pastu buh daun kesum..(aku tak masukkan air asam sebab takmo terlalu masam sangat asam pedas ni)
  4. Masak sampai mendidih..Rasakan dengan garam n gula bagi balance..
  5. Da siap!!!Sila la makan..Heheheh..
*ayah bg trick sikit..Dia gtau kalo tak pandai belenkan pedas, masin n manis, guna sos tiram sikit..Kahkahkahkah..~aku buat pulak tu..Takut tragedi berulang~

Jemput makan semua..Malam td en. suami dok lega la sbb isteri dia dok sengih lebih kene puji..Takde la merengek2 tanya kenapa masak tak jadi..Hahaha.. 

Meh aku payung sikit gambo kejayaan resipi asam pedas aku..Hahahahaha.. 



Haaaaaa...Nampak sedap kan..Makan ngn nasi panas, tumis tauge n telor dadar mmg perghhhhhh...





No comments:

Post a Comment