Nuffnang Ads

Tuesday, July 10, 2012

Budak Dulu vs Budak Sekarang

Lately aku slalu perhatikan perangai n kerenah budak2 skrg ni..ermmm..n akhirnyer aku dpt wat kesimpulan yg pnjg lebar n aku try kgsikan dlm entry kali ni..sori kalo ader antara ayat2 aku kang cm xkene gaya, but dis is how my brain working on dis matter..hehehhe..

Biler borak2 n dok lepaking kt mane2 kedai mamak o cafe o kopitiam ngn mmber2 mase skola dulu msti akan ader stetment "Dulu masa kecik, aku slalu.........." disambung ngn kenangan masa kecik2 dulu..mostly psal zaman kitorg men pondok2, men kawin2, men masak2..pendek kater zaman kanak2 kitorg yg dok berangan nk jd dewasa..hahahahha..but aku sure budak2 zaman skrg hampir tidak merasa zaman berangan cmni..hahahhaha..ops, lupe nk gtau..aku lahir late 80's..so aku membesar dlm era di tgh2 Malaysia mengalami pembangunan..so, aku sempat merasa zaman yg agak tradisional n zaman moden..untung kn..?dulu aku sgt la suke ptg2 p men basikal ngn kawan2..ronda satu kawasan umah smpai kawasan jiran lg..skrg ni sgt bahaya la kalo biau anak2 men kt luar umah sorg2, ape tah lg nk meronda..kang kene culik, satu lg hal..ish, knp dulu xder rase risau cm skrg ni ek...?ish3...

Tp, budak2 zaman skrg ni sume otak da bergeliga..sbb nye parents dorg idup time zaman da agak moden..kecik2 lg anak2 da d anto tuisyen, p klas tekwando, anto masuk klas music..pendek kater, parents seboleh2 nyer nk anak2 dorg serba boleh compare to parents zaman dulu..dorg bg pelajaran yg asas2 je..cume dorg akan nasihatkan blajo msti smpai pndai baru dpt keje bagus, org pndg..hehehhe..so, kanak2 dulu believe, if nk berjaya mmg kene blajo la kn..?n aku ni salah sorg yg pecaya la..hehehhe..biler tgk budak2 skrg da mkin bergeliga, mereka da kene bersaing sejak dr kecik untuk jd terbaik, maka, masa untuk mereka bermain mmg jd sgt terhad..stakat straight A's, bnda normal da skrg..bukan dikira bijak da kot, tp sume budak da leh wat..mase aku dulu, siap pelik lg cmner la dorg blajo smpai dapat byk A..heheheh..

Zaman teknologi skrg bawak kemajuan pd kiter sume..dulu org dewasa je yg rase..kalo umah ader telefon yg dr telekom tu kire da gempak da..skrg ni budak2 da pkai blackberry, kecik2 da tau nk handle android..cm ank sedara tunang aku tu, da xnk da pegang henpon yg stakat kuar lagu n game 2D..dier da xpndg da Playstation 2 o PSP..dier pegang iPad..tu wat men game jer..sgt menakutkan..hahahhaha..aku dulu umo 18 baru ayah bg aku henpon..tu pn henpon dier yg lame..mmg lg mudah kalo anak2 da start pkai henpon..senang nk track dorg ktner kn..?tp tula, kalo dulu 3310 da sgt canggih, skrg ni dorg dok gelak je kalo tgk pn..hahhaha..kdg2 parents sggup la spent wet tuk lgkap kn ank dorg ngn henpon g cnggih manggih ni..tp ingt, kemajuan skrg plus dunia tnpa sempadan ni yg bahaya..sendri mau ingt la kn..hehehehhe..


No comments:

Post a Comment