Nuffnang Ads

Wednesday, March 20, 2013

Suka Mashed Potatoes?Nah, resipi..

Kali ni aku terajin pulak nk cube buat mashed potato sendiri..Aku kn giler kentang!!Hahaha..Kadang2, p restoran atok a.k.a KFC, aku beli mashed potato large tuk aku sorg makan..Kalo en. hubby nk, aku suap la sikit2..Hahaha..

Ok, disebabkan excited da try wat n xder la leceh sgt (except time nk kupas kulit kentang), mmg sng je nk jadi mashed potato tu..Resipi ni aku dpt dr kwn aku yg giler masak gak la..Tp slalunyer dier masak lauk2 kampung je..Tp kali ni tah ape angin dier, wat makanan western pulak..Pe2 pn, meh aku kongsi sikit resipi ringkas tuk wat mashed potato ni ek..

Bahan-bahan yang korg kene sediakan pn xsusah nk cari..Bahan2 itu ialah :

Untuk kentang

  • Kentang (ikut suka bape byk korg nk makan)
  • Susu segar (ape2 brand)
  • Butter
  • Garam
Untuk gravy 
  • Sos tiram (3 sudu teh)
  • Tepung jagung
  • Air
  • Sedikit gula
  • Perasa

Cara-cara nk wat:

Untuk kentang
  1. Lpas kupas kentang n cuci bersih2, stim kn kentang2 tu..
  2. Da empuk, mash kn kentang tu smpai xder lg ketul2 kentang
  3. Cairkn butter di dlm kuali n masukkan butter yang da cair td dlm kentang yg da di mashed td..Masukkan  skali susu segar n garam (jgn masukkn garam skali banyak, masuk kn sikit2 n rase samada garam td da cukup rase atau tak..)
  4. Gaul kn sume bahan td sehinggalah kentang tu jd agak kering (tp jgn kering sgt sbb kentang leh jd lg kering lepas da siap)
Untuk gravy
  1. Cairkn butter dlm kuali..
  2. Masukkan sos tiram dan gula
  3. Da sebati, masukkan tepung jagung..Kalo rase pekat sgt, masukkan air tuk jd gravy cm kt KFC tu..
  4. Last skali, masukkan fresh milk sikit n buh perase..Tunggu smpai boil..
SIAP!!!

Leh la hidangkan kt kaum kerabat n sahabat handai korg..Mabeles!!Kalo ader bekas cntik, kuar kn n buh la mashed potatoes korg dlm tu..Terbaik..Senang je kn???So, selamat mencuba la ye..hehehehe

No comments:

Post a Comment