Nuffnang Ads

Friday, March 8, 2013

Restoran Sukhothai, Bukit Beruntung

Kali ni, misi jalan-jalan cari makan aku adalah sekitar Rawang je..hehehe..Sebab en. hubby ckp dier nk explore tempat kt kawasan sini pulak..Senang kalo ada sedare mara dtg, da tau nk bawak p makan mane..Hehehe..So, kitorg pn memulakan misi ni sebelah malam a.k.a dinner terus (aku diberi cuti masak sebab aku ade event kolej seharian, penaaaatttt...). Aku tnyer kakak2 kt kolej ni, mkn mane yg best kt area Rawang..Ade byk jawapan, tp aku rase aku nk try p Restoran Sukhothai..

Dgr je name restoran, korg sendiri da dpt agak kn ape menu meletop yg dorg akan offer..?Ofkos la Tomyam Thai kn..hehehhe..Dlm kepala otak aku da terbayang da tomyam tu mmg kaw la..Nk cari restoran ni xder la susah mane..Kalo dr rumah aku kt Batang Kali ni, byk laluan leh gune..Restoran ni sng nk cari..Tepi jln je n berwarna oren..Restoran ni nmpk cm gempak la..hhehehe

Sampai je, kitorg pilih tempat yg agak tersorok..Sng aku nk snap2 pic..Mane la tau ade org annoying ke ngn attitude aku yg suke sgt snap pic makanan..So, kitorg pilih tempat yg agak jauh dr grup family..Hehehe..Kitorg duduk je, xyah tggu lame, ade waiter dtg n bg menu book..Byk pilihan menu yg leh korg try..Mcm2 style masakan kot..Siap ader set-set lg..Dorg wat lebih kurang 6set, dr tuk 2-3 org makan smpai la 9-10 org mkn n range harga pulak dr RM59 smpai la RM150++..Kalo xnk mkn set, leh je nk oder ape yg korg berkenan nk rase..

Last2 kami pilih Set 1 n menu yg dorg sediakan ialah tomyam campur, kailan ikan masin, telur goreng udang, ayam goreng kunyit rangup n ikan siakap masak 3 rasa..Mula2 aku nk try ikan masak asam boi, tp sayangnyer xleh tuko lak jenis masakan tu..Frust tul!!

En. Hanafi kata, tomyam campur tu xkene ngn selera n expectation dier..Mmg dlm tomyam tu segala haiwan mewah ader (ketam, kepah, udang besar) tp rase tomyam tu sendiri cm kurang umphhh pada dier..Bg aku pulak, mybe it tastes different from de other tomyam yg aku da try kt kedai abe tepi jln tu..Manis sikit la bg org yg kuat masin cm aku ni kn..Hehehe..So-so jela..It doesnt taste so yummy and yet it doesnt taste weird..Hahahaha..

Next, kailan ikan masin dier aku suke..Masin n ikan masin pn xdela dier kedekut sgt nk buh..Kailan still rangup n xlayu pn..Sedap..Ayam goreng kunyit rangup tu mmg menu biase..Tp ade kedai yg masak menu ni cm kurang crispy kn..Seimbang la rase ayam kunyit tu..Telur goreng udang tu mula2 tertanye2 gak aku..Cmne la rupenyer..Rupe2nya, dlm telur goreng tu berintikan udang..Hehehe..Unik gak kot..Leh try wat sendiri kt umah pasni..

Last skali kitorg dpt ikan siakap 3 rase yang pd awl nyer aku nk tuko ngn masak asam boi tu kn..Tp da xdpt tuko nk wat cmne kn..Ikan siakap tu cm biase la, deep fry n d curah ngn ramuan 3 rasa la..Hehehe..Saiz ikan mmg besau la tuk portion 2 org..BTW, mmg portion set ni tuk 2-3 org makan, so agak byk la..Sampai nasik pn kitorg dpt 3 pinggan..En. hubby la setel kn pinggan ke-3 tu..hahahahha.Biau dier buncit..Rase ikan ni pn ok2 je..xder la rase di awang-awangan..Heheheheh..


Kami berjaya menghabiskan semua lauk2 ni ngn cemerlang..Perghhh!!Mmg kenyang giler la..Smpai xleh duduk tegak..Hahahha..Astaghfirullah..Ni sbb xmo membazir punyer pasal la kitorg sumbat sume dlm mulut..Hahahah..Secara keseluruhan, restoran ni mmg selesa..Ruang mkn dier xder la comot atau kelam kabut sgt..Pastu pelayan pn dtg cepat..Dgn dim lite, mmg sume makanan nmpk super gojes la kn..Bg aku, keseluruhannyer, termasuk la menu aku bg dorg ni 2.5 bintang la..heheheheh..Cuma, harga yg dorg letak tu mgkin agak mahal..Ade kakak2 yg komen kater, harga makanan di Sukhothai semakin mahal..Ye kot, tuk menu yg same cume restoran je yg kurang menonjol leh dpt lg murah kot..Hehehe..Pe2 pn, its worth to try..

1 comment:

  1. kalau tomyam biasa dia boiasa2 je, kene try tomyam sukhothai dia yg lain, sedap...

    ReplyDelete