Nuffnang Ads

Monday, April 20, 2015

Pegang Stereng and Be Safe!!!

Entry kali ni adalah mengenai kesalahan-kesalahan yang sangat kerap berlaku sewaktu korg sedang memegang stereng kereta.. Senang citer, ada driver2 yang tak prihatin tentang keselamatan diri sendiri hingga membahayakan malah menyusahkan orang lain..Rasanya, ramai sangat yg buat kot kan.. Sambil2 baca tu, kalau ianya berlaku kt korg, silalah anggukan kepala..Hehehe..

1. Sangat malas memberi signal kiri atau kanan..
Rasenya semua kereta dilengkapi dengan 'signal' kiri dan kanan.. Takde bezanya antara kereta mewah ataupun murah..Semua sama.. Tak boleh la nak bajet semua org tau niat korg nk ke kiri atau ke kanan.. Pastu sesedap rasa nk masuk simpang.. Ingt aku ni spesis Professor X dlm X-Men tu bole baca pikiran org? Lagi satu, kalau nak keluar simpang pun satu masalah..Kita ye2 la tunggu turn nk melintas jalan ni ha, tengok kiri clear, tgk kanan ade sebuah kereta nk lalu..Kita pn tunggu lah nk lepaskan sebuah kereta ni, rupa2nya, dia pn nk masuk simpang yg sama kita keluar tu.. Adehhhh.. Mendidih beb..Masa terbuang cmtu je dok nk nunggu ko lalu..Come on la, ada satu function kt kereta tu, direka khas untuk bagitahu niat kiter nak ke kiri atau ke kanan.. Namanya SIGNAL.. Gunala dengan sebaik mungkin.. 

2. Rajin tekan brake
Kalau yang td tu jenis malas sgt nak bagi signal, yang ni pulak dok rajin tekan brake.. Aku kalau jumpa spesis jenis ni mmg letih.. Mana tak nya, nak kene jaga dari dok hentam bontot kereta dia tula.. Selalunya kita kene bajet la jarak kita dengan kereta depan kan tp kalau terjumpa spesis cmni, jarak baru 100m dr kereta depan pun dia da dok tekan brake.. Kalau dia da dok syok tekan brake, takkan la aku nk biau je pulak kn.. So, aku pun terpksa la jarakkan kedudukan dengan dia supaya aku takde la sakit hati sangat n letih kaki nak main brake.. Selalunya bila berdepan dengan situasi camni, aku akan potong kereta tu biler berpeluang atau aku biarkan kereta lain yang potong aku..Hahaha.. Jangan rajin sangat main brake, makan minyak tu..Bahaya jugak tuk orang belakang..Be consider la ye..

3. Drive kt lorong kecemasan
Spesis yang ni pun ramai gila kt Malaysia.. Takde kesedaran sivik langsung.. Da banyak cara da penguatkuasa o polis dok warning jangan dok drive kt atas lorong kecemasan ni.. Siap mintak tlg org ramai snap pic org2 yang melakukan kesalahan ini n bole hantar trus ke polis..Tp masih ramai yg tegar n tak sabar nak sampai destinasi.. Selalunya boleh tgk la kt tempat2 yang keadaan trafik yang pathetic n jammed tak sudah2.. Tp itu tak bermakna korg ada lesen tuk lalu kt lorong kecemasan tu..Sori ek, aku sikit pun tak jeles kalau orang yang lalu lorong ni duduk lagi depan dr aku, tp aku rasa mereka2 itu yang patut malu sendiri sbb lalu kt lorong yang sebenarnya dilarang lalu pn.. Kalau ada kemalangan ke ape ke, korang da menyusahkan bomba o medic team nk sampai kt kawasan kejadian.. Kan da lambat nk merescue orang kalau mcm tu..

4. Double parking
Ok, yg ni pun bole wat orang lain berbulu kot.. Kdg2 bukan kereta besau je, yg kereta kecik pn nk double parking.. Da elok2 wat kotak parking, kenapa taknak parking elok2.. Satu kotak untuk satu kereta.. Ini nak parking pun main parking je n langsung tak pikir sal orang lain.. Selalunya, kalau berlaku kejadian mcm ni, aku akan tinggalkan nota khas untuk orang tu..Paling sempoi aku penah buat is conteng cermin kereta dia dengan whiteboard marker pen..Tp takdela sebesau alam aku tulis, juz nak bagitahu je suruh alert dengan cara parking kereta.. Kadang2, ada kereta yang parking betul2 atas line.. Da mcm mana kereta lain nk masuk kan??? Sempit.. Haaaiiii laaa.. Org mcm ni pn ada kn??? Berbulu je rasa.....

5. Berada di lane laju, tapiiii......
Kdg2 aku pn pernah berangan kete aku ni tuko jd Ferarri, so dok la kt lane laju kn.. Tp rupenya bukan aku je yang berangan, malah speed yang hanya 90KM/j tu jugak dia dok tekan.. Xde inisiatif langsung dia nk ke tepi atau menambah had laju sehingga yang dibenarkan.. Ape niat, konfom aku xtau.. Tp bole tak consider sikit.. Takkan dengan kelajuan yg selooooo tu nk dok lane laju kn.. Sudahnya aku yg kene mengalah ke lane tengah sbb kereta blakang da dok tembak2 lampu kt aku.. Fine, aku bole mengalah..pastu ko pn rasa la cmne rasanya dok kt kereta degil yg seloooo dan xmau beralah....Hehehehe..

6. Parking di tempat yang tak relevan dengan driver
Keistimewaan mmg diberikan kpd OKU yang selalu tempat parking mereka adalah berdekatan dengan pintu dan mempunyai keluasan yang agak lebar.. Tp aku banyak kali la tgk banyak kereta yang tak didaftarkan dengan sticker OKU sesuka ati nk parking kt tempat khas tu.. Please la.. Kalo setakat sakit kaki n lutut sikit2 tu, lum consider OKU lagi kn.. Then, skrg ni aku tgk banyak mall yang da sediakan parking khas untuk lady o lady yang drive kereta sorg2.. Tp ada jugak la pakwe2 yg dok parking kt space tu.. Kalo kt Tesco pn dorg ader sediakan petak khas tuk parents with kids yang biasanya berstroller, tp da mmg mentaliti org2 kita ni, asal kosong je petak tu, boleh la masuk.. Yg tgh2 dating tu dok sibuk la nk parking kt tempat parents with kids ni..Hmmmm.. Paling bengang, tok jaga tu berdiri tegak je langsung xtegur... So, watpe sediakan parking with spesifik need kalo tiap kali kosong pn org akan sesuka ati parking.. Langsung tak sensitip!!!  Aku ni salu tak sampai ati kalo misalnya aku tak bawak Rifqiy, tp nk parking kt space tu..Hmmmm.. Aku je kot yg consider mama2 lain lebih memerlukan..Huhuhu

Akhir kata........Itu jela yang aku nk kongsi sambil menyuarakan pendapat yang aku sgt la tak puas ati sekiranya ini sering berlaku..Kihkih.. Jadilah pemandu yang berhemah.. Bkn kita je yang ader destinasi n nk sampai cepat..Bkn kiter je nk parking kereta..Tp kalo xder consideration, jalan raya menjadi tempat yang sgt bahaya... Berhati2 peeps!!!

No comments:

Post a Comment