Nuffnang Ads

Friday, April 3, 2015

Passport Untuk Bayi/Kanak-Kanak

Salam..
Puhhhh..Puhhh..Berhabuk da blog ni..Hehehe..Punya lama x hapdet padahal banyak gak cerita nk kongsi ni..Cewaaahhhh..Kali ni nk share pasal permohonan passport antarabangsa untuk bayi dan kanak-kanak je dulu..

Asal kejadian nk wat passport Rifqiy ni ialah apabila aku tak perasan pulak aku ada beli tiket flight ke Bandung awl bulan puasa nanti..Rupe2nya aku da terbeli tiket dari awal tahun lepas lagi..Maklumlah kan, beli promo item dari Air Asia ni mmg travel period dia kan makan smpai setahun, no wonder la kan kalau aku lupa..Kihkih..Masa terperasan ade tiket ke Bandung dalam simpanan tu menggigil jugak nk bagitahu en.Hanafi sebab masa beli tu xsempat bincang pun pasal trip yang ni..Buat keputusan sendiri je..Kami da plan nk ke Krabi je November nanti..Yg tu je kami bincang beria..Hahaha..Actually, aku beli tiket ke Bandung ni dengan opismate aku..Kiranya dia and husband dia ni travelmate aku la masa kami bujang2 dulu..Hehehe..Nak xnak kene jugak la bagitahu en. suami yang aku da plan nk ke Bandung bulan 6 nanti..Kang dia terkejut pulak kan kenapa aku nak buat passport untuk Rifqiy..Nak buat apa mohon passport kalau xnk guna kan..?Heheheh..

Permohonan passport antarabangsa untuk Rifqiy aku buat dekat Jabatan Imigresen Kuala Kubu Baru.. Dek kerana pengalaman masa buat passport 8tahun yang lepas, aku rasa buat passport ni agak rumit..Yela, tambah2 lagi urusan kaunter kan, Mmg makan masa lama la kan..Mau makan sehari..Pasal tula aku n en. Hanafi amik keputusan tuk amik cuti..Sebelum pergi JIM tu, aku da standby potostet ic aku n en. suami dan jugak salinan surat beranak Rifqiy..Siap pusing kawasan Batang Kali cari kedai gambar lagi sbb nk buat gambo passport Rifqiy..Xmo la p sana dengan keadaan xbersedia kan..Kang pegawai Imigresen tu mintak itu mintak ini semua xde kang kene datang lain kali pulak.. Adeeehhhh..Xmo3..Huhuhu..

Aku sampai JIM Kuala Kubu Baru around pukul 10 pg..Ok, agak lewat la kn..Huhuhu..Kami reda jela pukul bape pn siap janji arini kene gak setelkan dokumen Rifqiy ni.. Org agak ramai..En. Hanafi pn p kt kaunter tuk amik nombor giliran..Ok, skrg prosedur da agak mudah dan cepat..Ni panduan nk berurusan dengan JIM Kuala Kubu Baru ye..

  1. Nak ambil nombor kene bagitahu kt pegawai tu nk watpe..Cth: renew passport, buat passport, passport ilang etc..
  2. Pegawai tu akan bg satu borang ringkas untuk diisi..Juz tulis nama, alamat, umo, tinggi n basic info je..Dia akan cek dokumen kita cukup ke x sebelum proceed..
  3. Serah balik borang yg sgt ringkas tu semula dan dia akan bg nombor giliran..
  4. Tggu giliran 
  5. Sampai je giliran, wat permohonan nk wat passport, ambil cap jari, snap pic..
  6. Tggu nama kene panggil tuk wat pembayaran n amik resit..
  7. Tunggu sejam
  8. Ambil passport selepas sejam.. 
Tang bayaran pulak, skrg ni da xde da passport yg expired 2tahun tu..Skrg expired semuanya 5tahun..Dulu ada pilihan nk wat 2tahun dgn kadar bayaran RM100 bg dewasa dan RM80 untuk bayi dan kanak-kanak, manakala untuk tempoh 5 tahun masih dikekalkan harga RM300 untuk dewasa dan RM150 untuk kanak-kanak..Rmai yg pilih 2tahun sbb murah n bg yg xselalu keluar negara, dorg akan buat untuk tempoh 2tahun kan..Tp sekarang, semua diselaraskan dan passport untuk tempoh 2tahun tu da dimansuhkan, dan hanya wujud passport dengan tempoh 5tahun dengan kadar bayaran yang lebih reasonable, RM200 untuk dewasa dan RM100 untuk bayi da kanak-kanak..

Kalau 8 tahun lepas kene isi borang itu ini, nk kene amik gambar kt kedai gambar bagai, skrg da xpayah da..Tinggal bawak ic je..Xyah da nk potostet ape2.. Kalo nk renew, bawak je passport lama tu.. Untuk baby pn, wajib bawak surat beranak yg ori, ic ibu atau bapa..Pun xyah da nk potostet2.. Tang gambo pulak, Rifqiy mmg da amik gambo awal, tp pegawai tu kata xperlu bwak sbb Rifqiy akan snap trus kt situ..Oooooo..xpayah la susah2 da nk cari kedai gambar lepas ni..Hehehehe..

Skrg ni nk wat passport da xleceh..Lepas sejam da leh pick-up passport..Mudah kan??Sblm pukul 1, urusan dengan JIM pn setel..Yahooo!!!Buku merah Rifqiy da siap..Heheheh..

No comments:

Post a Comment