Nuffnang Ads

Wednesday, October 30, 2013

Senarai Kelengkapan Sambut Baby..


Kali ni, aku nk share list yg aku da wat tuk sambut si kecil yg sedang aktif dlm perut aku ni..Lama gak aku gather maklumat brg ape yg aku kene sediakan dr awl n brg ape yg leh hold dulu..Biasa la, brg2 baby ni kdg2 bkn murah n takut2 membazir je beli kalo dier xsempat pkai sbb dier cpt membesar kn..Puas aku belek2 Majalah Pa&Ma, tny kakak2 kt kolej ni n dr pengamatan aku sndiri sblum sediakn list..So, list yg aku da wat ni hnya tuk panduan n guideline aku spya xtersasar beli brg yg bukan2..hahaha..Maklum la, brg baby kn comel2, sume terase nk beli..Oh,no!!!Sometimes, en. Suami pn terbabas menyokong kalo aku nk membeli brg yg bkn dlm list..Stkt satu o dua brg xpe kot, tp jgn la melampau kn…Nasib baik aku berjaya menahan diri masa kt baby expo ari tu..Hahahaha..Check it out la list aku ni kot2 leh wat tmbah2 dlm list korg pulak kn..hehehehe..

Senarai Semak “Parents To Be”

a)  Pakaian Baby
  • Sarung tangan dan Sarung Kaki (10 pairs)
  • Baju lengan panjang (5-8 helai) – Tuk long term, baik beli saiz 3m++ instead of NB
  • Baju lengan pendek  (5-8 helai)
  • Seluar panjang n seluar pendek (masing-masing 5-10 helai) – Leh mix & match ngn baju
  • Rompers n legging (3-5 helai)
  • Topi (3 helai) – biasanya nk p klinik akan pkai topi
  • Kain bedung – Samada bedung moden yg flip atau pkai kain biasa je
  • Barut (5-8 helai) – Ada yg bertali dan ader yg pkai Velcro..Ikut preference..

b)  Barang Penjagaan Baby (mandian & wangian)
  • Bedak baby
  • Losyen baby – Kalo boleh beli yg tidak berbau..Baby kn ader bau semulajdi yg wangi..hehe..
  • Minyak baby (baby oil)
  • Minyak telon – Aku da bli jenama Anugerah..Wangi gak..
  • Vicks
  • Krim ruam lampin
  • Shower foam & syampu
  • Wet tissue
*dinasihatkan jgn dok beli pek ekonomi dulu sbb takut xsesuai ngn baby..Beli yg sederhana..


c)  Barang Keperluan Lain
pic : sumbangan google..cute!!!!
  • Tuala mandi (3 helai)
  • Tuala muka (3-5 helai)
  • Lampin pakai buang – Beli saiz NB (beli dulu sebungkus yg size sederhana, xdigalakkan beli skali byk sbb xtau condition kulit baby)
  • Kain lampin (1bungkus) – Di nasihatkan spya standby even da beli pampers
  • Pelapik getah (tuk nappy changing)
  • Tab mandian baby – Aku beli Baby Bather (cam gambo ni) sbb sng..Letak baby n mandikan trus..
  • Pengalas tab mandian baby – Kalo pkai jenis besen, kene ader alas spya baby xslip..
  • Safety pin
  • Kelambu baby
  • Pemotong kuku – Khas tuk baby
  • Cotton bud
  • Sabun basuh pakaian baby – Khas tuk cuci baju2 baby

d)  Kelengkapan Tidur Baby
  • Katil baby (kalo perlu) – Aku bwk baby tdo ngn aku kot..so, katil out of list..
  • Tilam – Aku pilih tilam kekabu instead of fiber..Lembut n gebu..
  • Bantal Square (2 biji)
  • Bolster (2 biji)
  • Bantal karipap – Lekuk di tgh2, selesa dgn kpla n tengkuk baby
  • Selimut

*biasanya tilam,bantal,bolster dlm satu set..

e)  Kelengkapan penyusuan
  • Botol susu BPA free – Aku pilih jenama Como Tomo..Hope baby nk minum gune botol tu..
  • Breast Pump – ader manual /bateri/elektrik
  • Beg simpanan susu
  • Storage bottle / storage plastic
  • Ice pack
  • Sterilizer
  • Warmer – Sng nk reheat susu yg da beku ..Baik beli tuk home n car skali..2 in 1..
  • Bekas simpan botol susu
  • Termos

f)  Kelengkapan travel
  • Baby sling – Aku n en. Hanafi decide xmo beli baby carrier..Leh gune kejap je..
  • Car seat carrier*
  • Stroller – Kalo bole nk cari yg 2 orientation..Yg leh facing parent n facing forward*
  • Papa shield – Bag galas yg ader shield n bole isi brg2 baby

*kelengkapan bab ni aku hold dulu sbb lum jd essential lg..

g)  Kelengkapan untuk Mama
  • Set berpantang
  • Maternity pad
  • Stoking tebal – Stokin bola
  • Kain batik
  • Nursing bra – Samada button o clip
  • Bra pad – Ada yg washable n disposable
  • Panty pkai buang – Sng, trus buang ngn pad trus..Xyah susah2 da..
  • Nursing cream


Ni la list yg aku da wat..Kuantiti tu ikut korg sebenarnye..Mama aku kata da ckup da pakaian baby tu..Baby da besar sket nnti leh beli lg..Kalo ader barang2 yg korg rase perlu tambah, tambah la..List ni aku wat mengikut kesesuaian aku skrg..Kalo ader yg kurang, tmbah kemudian..Yg perlu aku sediakan awl ni pn da panjang listnyer kn..Hahahahahah..So, selamat menyediakan barang baby n selamat la mengawal nafsu belanja..Hahahahah..Pesanan tu tuk aku sebenonyer..hahahah..

1 comment:

  1. Salam, Saya juga ada menyediakan kelengkapan bersalin

    Free2 singgah la online store saya Baby Shop Malaysia

    ReplyDelete