Nuffnang Ads

Saturday, October 19, 2013

Sun..Sea..Beach Getaway..Pangkor,Aku Datang!!!


Abis citer sal penginapan..Citer sal pengangkutan pulak, aku n en. Hanafi decide tuk menyewa kenderaan pd hari kedua sbb ari pertama smpai tu aku nk bercinta2 tepi pantai je..Hahaha..So, xperlukn kenderaan la kn..Ari kedua, aku pikir2, xyah la sewa kete..Baik sewa moto, sbb kitorg berdua je..Tp, en.suami ni la konon risau dgn keadaan aku,dier nk sewa kete dlm range sewa RM80 ikut jenis kereta..Lpas beberapa minit berbincang, sepakat kitorg sewa moto je..Bayar RM30/day, amik 2 bijik helmet, abis citer!!!Da leh jalan2..Hahaha..

Aku nk kongsi lak sal tempat2 best yg korg leh lawat masa holiday kt cni..Mmg la kiter akan aim pantai n laut je kn..Tp kalo korg nk pelbagai kn tempat lawatan, korg leh snap2 pic kt Dutch Fort a.k.a Kota Belanda..Historical site tu..Cantik la kalo nk wat tempat snap2 gambar..Kota Belanda ni terletak kt tgh2 kwsn perkampungan..So, kene alert sket la..Aku ritu pn terlepas pandang..Nasib bek nek moto, sng nk pusing..Tp kalo korg nmpk byk van2 pink benti, mknanya korg berada di destinasi yang betul..Heheheh..

At Dutch Fort, Pangkor...
Pastu, korg jln ke depan sket lg, korg akan jumpe pulak Batu Bersurat..Kwsan tu tul2 tepi jln..Susah sket nk snap pic, tp bole je kalo xde kenderaan lalu lalang..Batu Bersurat tu di 'rumah' kn spy nmpk spesel kot..Kalo x, msti org akn ingt it is juz tipikal batu laut yang besar tertanam kt kwsn tu..Sori la ye, info tepat mengenai Batu Bersurat ni aku xsempat baca sbb xturun dr moto pn..Ni bkn batu bersurat cm kt Terengganu tu tau..Hahahaha..

Pastu, kitorg p lak Kuil Fu Lin Kong sbb nk tgk replika De China Great Wall kt situ..Smpai depan temple tu, mmg ader landskap yg berwarna warni..Siap ade fish pond n korg leh bg mkn ikan2 tu..Ikan2 tu besau2 lak tu..Hehehe..Tempat yg menarik jugak tuk snap pic sbb kalerful..Hehehe..En. Hanafi kata cukup la smpai depan kuil, xyah masuk dlm..Risau kang jd pe2 kt aku..Sbg isteri yg taat, aku menurut perintah la..Heheheh..Depan Fu Lin Kong tu ader kedai2 jual souvenir..Kalo nk belikan key-chain atau fridge magnet tuk sedara mara n kwn2, leh la shop kt situ..Kalo x kt situ pn byk tempat len..Tp aku mls nk pk da, so aku beli je kt situ..Aku mmg giler ngn fm..So, aku grab la fm Pangkor tuk kenang2-an..Hehehe..

Fu Lin Kong..
Seterusnya, kitorg halakan moto ke kedai2 makanan laut..Ala, yg jual2 satay2 ikan n sotong2-an tu..Kitorg ushar byk kedai, tp kebanyakan harga mmg same je..RM10 tuk berbundle2 makanan laut..Sedar xsedar je duit korg da bis nk dekat RM100 or lebih..Hahaha..Mana x nyer, rasenye rcm  nk bg satu kampung makan..Tp, aku mmg nk rase ikan bilis n ikan masin je, ape yg spesel sgt makanan laut Pangkor ni kn..Itu adalah lawatan terakhir aku pd hari kedua..Hehehe..Cukup la..Snap pic sudah, shopping pn suda..

Kalo citer sal mkn, aku xrisau sgt sbb kt kwsn Telok Nipah ni byk kedai mkn..Tp kalo nk yg spesel, budak resort ni ckp, kt kwsn jeti tu ader restoran nama Ye Lin..Restoran makanan laut..Kitorg cm was2 sbb nama cina kn, tp budak tu ckp "Halal,kak..." hahahha..Ok..Tp d sbb kn kitorg nek moto, n perjalanan dr resort nk ke pekan tu amik masa, aku ok je mkn kt kedai yg berdekatan..Hehehe..

Ptg tu pulak, kitorg abis kan masa kt tepi pantai..Kebetulan redup n xpanas..Ombak pulak kuat, mmg terhuyung hayang la dipukul ombak..Hahaha..Nice view..Aku dok atas pasir je celup2 kaki..Tp en. Hanafi la dok berendam mcm2 gaya..Gaya duyung, gaya dugung, sume dier wat tepi pantai tu..Tp lpas sejam dok men air, ujan lak turun..Mula2, cm rintik2 je..So, decide tuk stay sbb alang2 da bsah kn..Tetibe ujan makin mengganas pulak, so kene la nek..Tp nyer, kitorg smbung pulak men air pool resort..Hahahaha..


Setelah menghabiskan masa dengan air laut, view yg mabeles n tempat2 lawatan ngn yg tersayang, tibalah masa tuk kitorg berangkat pulang..Kitorg decide tuk check out awl pg..Yela, sok nyer da nk keje kn..Balik la awl, leh rehat2 sket..BTW, thanks abg bwk sy bercuti kt cni..Walaupun terpksa beraya tanpa rendang n segala mcm lauk raya, aku sonok la dpt spent time kt cni..Baby dlm perut ni pn xabis2 'berombak' bagai..Sonok la tu..Hehehe..


No comments:

Post a Comment