Nuffnang Ads

Thursday, December 18, 2014

Cherating..Short Vacay..

Da ujung tahun ni mcm biasa la kn mula cari time dan tempat nk p spend masa berkualiti bersama family.. Maklumlah, ujung tahun cmni tetibe kolej aku bz dgn event kebangsaan.. Mau x menggelupur kitorg.. Rifqiy pn terpksa aku letak kt umah mama sekejap2.. Cian dia.. Kejap ngn mama dia, kejap ngn tok mama pulak..Konpius da dia.. So, aku pn amik lgkah drastik p booked je hotel baru gtau plan kt en. Hanafi.. Maknanya, ni bkn keputusan bersama la.. Kihkihkih..

Setelah puas dok telek peta Malaysia abis2, aku decide tuk p Cherating..  Aku pn booked la Holiday Villa Beach Resort & Spa Cherating sbb tertarik dgn view dia kt website nu ha.. Sng je nk pengaruh aku ni, buh la pic cntik2, konfom aku cair.. Hahahahha..

Pada hari yg dirancang, Rifqiy bgn awl pg.. Budak tecik ni pantang sungguh kalo nk dibawa berjalan, bgn awl pg.. Hehehe.. Lpas mndikan dia, da siap load brg dlm kete, tepat kul 830 pg, kitorg pn kuar umah tuk bercuti ke Cherating!!! Weeehuuuu... Syiok giler... Perjalanan pn ok je, xder jumpe jem langsung.. Good start for our vacation..

Apa boleh buat kt Cherating???

>>Melawat Santuari Penyu<<
Aku smpai Cherating lebih kurang kul 1245 tgh hari..  Disebabkan kami smpai sblum waktu bole check-in bilik, kitorg p dulu Pusat Santuari Penyu yang terletak sangat berhampiran dengan Club Med Cherating yang popular itu.. Xsusah pn nk cari.. Santuari tersebut adalah seperti rumah kampung.. Masuk adalah percuma, tetapi pengunjung boleh la buat derma ikhlas untuk melindungi penyu2 kita.. Kotak derma ada disediakan di pintu masuk pusat.. Santuari ni ringkas je, maklumat psal penyu ada diceritakan dalam ruang pameran.. Ade replika dugong lagi.. Pastu, kalo nk tgk penyu yang real, leh tgk kt kolam belakang kawasan pameran tu.. Rifqiy mmg excited abis biler tgk ada seekor panyu besau.. Bkn Rifqiy je excited, mak pak dia skali dok kagum.. Heheheh.. Even pusat ini sgt ringkas, tp ia memberi serba sedikit info mengenai jenis2 penyu di perairan laut kita..

Tgk penyu

>>Aktiviti Mandi Manda<<
Memandangkan Rifqiy da besar sket ni, leh la bwk dia main tepi pantai ke kan.. Kalo sebelum2 ni, ngn sungai dia on, ngn pool dia on, so nk tgk kalo ngn laut dia on ke x.. Hehehe.. Cherating mmg terkenal ngn pantai dan lautnya..Masa aku bwk Rifqiy p dok atas pasir, mmg trus dia kaut pasir tepi pantai tu.. Pasir Cherating ni halus2 je.. Ombak pulak mmg besar.. Besssstttt... Beza kot masa kami bercuti ke Pangkor.. Plus, hotel tempat kami menginap ni mmg sgt dekat ngn pantai.. Ape yg aku peratikan, kwsan tepi pantai seolah2 cm 'private', maksud aku, guest hotel je ade akses ke pantai sbb kawasan hotel sgt rapat antara satu sama lain dan aku xnmpk pn org2 dok berkelah tepi pantai tu.. Hehehe.. Rifqiy biler kene air laut je trus pegang en. ayah dgn kuat.. Dia cm takut sket ngn air laut.. Pulak daaaa... Tp biler kami dok happy2 main air, lama2 dia pn leh adapt.. Haaaa.. Xckup mandi laut, Rifqiy nk jugak mandi swimming pool.. Punya la bahagia muka dia dpt main air..


Mandi pool
Mandi tepi laut
>>Makan-Makan<<
Cm biasalah kan.. Kalo da jln p tempat org, kiter akn sibuk cari tempat yg jd tumpuan kn.. Nk cari tempat mkn yg sedap.. Hehehe.. Kami mkn tgh ari di D'Cherating.. Tempat mkn biasa je.. Tp aku rase ia merupakan R&R bg bus2 ekspress sbb restoran tu mmg agak besau n leh accomodate parking tuk bus.. D' Cherating letak xjauh dr Holiday Villa.. Dkt je..

Mlm pulak kami decide tuk mkn ikan bakar.. Xdaya nk p Tanjung Lumpur so, kami cari tempat mkn yg dekat2 je.. Biler ushar dlm Google, rmai yg dok suggest  Warung Awang Ikan Bakar atau nama singkatan W.A.I.B... hehehe.. En. Hanafi suggest supaya kitorg kuar awl sbb takut rmai.. Biler smpai sana hanya ade beberapa keluarga je yg sdg mkn n sdg menunggu hidangan.. Rupe2nya, warung ni sedang expect 60pax of people yg da reserved tuk mkn kt situ.. Nasib baik kami dpt meja.. phewww.. Mlm tu kami mkn ikan pari bakar, kerang bakar, tomyam campur dan udang masak 3 rasa.. Warung ni pn xjauh dr Club Med..

Bab sarapan pg pulak, mula2 aku suggest tuk room service je sbb masing2 mls nk kuar bfast.. Akhirnya, en. suami keluar gak nk cari nasi lemak katanya.. Akhirnya, dia bawak balik nasi lemak berlaukkan aym bakar.. Mmg mabeles.. Dia kata dia beli kt satu warung jauh sket dr hotel kami tp sebaris la..Bkn kt seberang.. Hahahah.. Aku pn xingt pulak nama warung tu..Huhuhu..

Tuk bfast dan penutup operasi fud hunting kami di Cherating, aku ajk en. Suami p Kemaman.. Nk p mkn stuffed crab yg fofuler kt Tong Juan.. Actually, ni restoran Cina.. Melalui blog2 yg aku refer, rmai org Islam mkn kt cni sbb xde pork.. Aku pn try la mkn kt situ.. Dr hotel aku, perjalanan amik masa dlm 45minit kot.. Aku try mkn stuffed crab, sotong goreng tepung, udang sweet sour, baby kailan msk ikan masin.. Mabeles!! Aku suka sgt.. Sape2 yg suka mkn seafood chinesse syle, recommended mkn kt restoren ni.. Servis pn cepat.. Ok la tu.. Hehehe..

Selain dr main course, uols leh mkn snack msa jln2 kt cni.. Aku tgk berderet kedai kopok lekor sepanjang jln nk ke Kemaman.. Maklumlah, da dekat Ganu kn.. hehehe.. Dorg ader jual yg da ready tuk mkn trus n ader jugak yg dibungkus tuk korg bwk balik..Konon2 souvenir la.. pastu, sape yg suke mkn satar cm aku ni, mmg sng nk dpt kt cni... Aku mmg kegembiraan la dpt mkn satar.. Xsusah pn nk cari kedai2 ni.. Mmg byk.. Pilih je kedai mana korg nk masuk.. Hehehe..

>>Taman Rekreasi dan Zoo Mini Kemaman<<
Yg ni aktiviti sampingan yg korg leh wat.. En. Hanafi saje je nk bwk Rifqiy ke sini supaya dia kenal aym, burung yg mama dia dok salu wat bunyi2 smbil nyanyi masa mandi tu ha.. hahaha.. Even nama mini zoo, nk kata besar tu xla besar tp byk gak haiwan dlm tu.. Entrance fee pulak RM10.00 tuk dewasa dan RM7 tuk kanak-kanak yang berumur 5-12 tahun.. Dlm tu ader byk gak ruangan haiwan.. Ade space tuk burung, tuk rabbit..Mcm2 leh tgk.. Jenuh jugak nk abis round..Hehehe.. Tp pelawat leh naik buggy n jadual ader kt entrance secara free.. Xde tiket tambahan dikenakan.. Cm aku ritu, en. suami ajk berjalan..Layankan jela..Kebetulan, bwk stroller..Jln jela pelan2 kn..Heheheh..

>>Tgk Kelip-Kelip kt Kemaman<<
Yg ni lg satu aktiviti mlm yg korg leh wat masa bercuti kt sini.. Kalo p Cherating, mmg belah mlm xder ape yg leh wat selain fud hunting samada nk mkn ikan bakar atau seafood tomyam kn.. So, ape kata kalo bergerak jauh sket ke Kemaman.. Kt situ ade kawasan Kelip-kelip Yak Yah kt Chukai, Terengganu.. Kalo dari hotel kami, ade la dlm 40minit perjalanan.. Cantik tau.. Kelip2 ni byk kt sepanjang sungai Yak Yah ni.. Kene naik bot.. Senyap..sunyi..besttttt.. Hehehe..

Ini antara yang sempat aku n family aku wat kt sini.. Maklumlah, kami xdpt bercuti lama.. Ckup sekadar kami punya masa untuk bonding bersama.. Kesiankan Rifqiy yg dpt main ngn ayh dia tiap ujung minggu je plus skrg aku agak bz ngn event kolej tahap kebangsaan tu kn.. Ape2 pn, dalam percutian yg singkat ini, kami sgt bergembira.. Tambah lg satu cop dlm kad melancong Rifqiy.. Hehehehe..


No comments:

Post a Comment