Nuffnang Ads

Wednesday, December 3, 2014

Parental Guidance : Gajet untuk baby, sesuai ke?

Kali ni teringin pulak nk merepek sal penggunaan gajet among babies..Means, anak2 suda diperkenalkan dgn gajet seawal mereka mula buka mata..Heheheh..Aku da berangan da masa Rifqiy dlm perut, aku xmo biasakan dier ngn gajet.. Hope aku berjaya la sbb setakat ni android belum lg menjadi kegilaan Rifqiy..

Aku tgk skrg ni cm da jd trend la pulak biler parents akan sediakan 1 gajet tuk anak2..Maksud anak2 kt cni ialah infant ye puan2..Hehehe..Seolah2 ia sudah menjadi alat "escapism" terutama sekali biler dine-out, utk ibu2 n ayah2 mkn dgn tenang tnpa "gangguan minta perhatian" oleh anak2..hahahaha..Nk anak behave la sng citer kn..Aku masih lg mengamalkan cara tradisional iaitu acara makan bergilir2..Hahaha..Biasanya aku akn bg en. Hanafi mkn dulu..Mmg aku kolot sket la bab2 etika meja mkn ni..Kihkih..Kalo x d ajar dr kecil tuk menikmati masa mkn ngn keluarga, da besar nnti da susah nk ditegur..Its happen..Bukan org len pn, dlm family jugak..So, biau la aku bersusah sket masa Rifqiy msih boleh dilentur..Gajet masa mkn??No..No..No..

Msa mkn ialah msa untuk makan..Its time for u to enjoy your meal n happy time ngn family..Tp mula2 mmg kene ader msa mencabar sket la kn..Kiter xnmpk immidiate effect, but later on baru nk realize ini yg diajar oleh parents sejak dr kecil, main game n ralit ngn You-Tube msa nk mkn sama..Aku mcm biasala, amik pendekatan makcik2, kene pujuk Rifqiy if dia bosan msa kt meja mkn.. Bwk dia round table o bg dia munch something..Rifqiy mmg suke mkn time kami semua mkn rmai2..Kene distract dier ngn kreativiti aku sndri la kot kn..Hehehehe...
Aku biarkan Rifqiy selongkar buku2 warna-warni yg aku belikan tuk dia..

Dulu kiter asik salahkan TV..Kononnya tv la yg wat anak2 remaja kita rosak akhlak..Melampau x ayat aku?Hahahaha.. Tp skrg, nk suh dorg tgk tv pn da pyh sbb mata dok ralit tgk skrin..Teknologi ni bkn xbagus, cume as a parents, mmg kene ader parental guidance..Kalo dlu TV, skrg da gajet..Dlu kita leh pantau ape yg ank tgk kt TV but now, kiter sndri xtau ape yg ank kiter search n surf dunia tanpa sempadan ni.. Tp aku penah baca, kt negara barat nu ha, dorg ader create apps yg leh sekat n limit kan penggunaan web yg kurang sesuai..Kalo aku jumpe aku attach kn kt cni nnti..Utk kanak-kanak, masa yg boleh dihabiskan untuk berada di hadapan komputer, gajet n sebagainya hanyalah 30 minit sahaja..

Skrg ni, gajet jugak wat anak2 jd xtdo mlm..Sume kisah yg aku citer kn kt cni sume ade kaitan ngn aku ek, cume nama hidden la..Hehehe..One of my anak sedara sgt addicted ngn gajet n he's only 3yo.. Dia pny giler henpon smpai xtdo mlm.. De only time yg gajet xde kt tgn dia is biler sume gajet telah kehabisan bateri...Kalo tgh cas pn, dia da tau nk tgk takat mana yg dia ader cukup power tuk gune gajet tu.. While everybody is sleeping, he's de only person yg berjaga in de middle of midnite tuk tgk You-Tube..De good part is, he knows how to bukak You-Tube page n nk tgk citer ape..Hebat kn???He learnt since he was a baby lorrr..

Paling aku xsetuju penggunaan gajet among babies ni ialah akan menyebabkan phsycomotor atau sensibility dorg terganggu.. Maklumla, biler da selalu digula2kan dgn gajet untuk menyenangkan kiter supaya ank2 dok diam, maknanya xder la aktiviti2 lasak yg leh involve parents kn.. Maka ny, mereka jd kurang kreatif.. Kalo dlu dok byk mainan berbakul2, skrg ni da men Plant VS Zombie dlm henpon.. Galakan menggunakan blok2 berwarna warni sgt2 bagus untuk merangsang minda baby, tp skrg parents da guna shortcut.. Cari je lagu2 nursery yang berwarna-warni dlm You-Tube n bg baby tgk.. Dat is soooo wrong ye.. Anggap sahaja android adalah alat bantu mengajar tp bkn amik alih tugas kita untuk didik n mengajo.. Sepatutnya, kita yg menyanyi lagu ABC ngn baby.. Xmo spend msa ke ngn baby? heheheh.. Tepuk dada, tny hati..Kihkih..Oh ya, did i mention yg ngadap gajet sama bahayanya ngn tgk tv secara dekat? Ermmmm.. Jaga la mata ank2 kiter dari mereka masih kecil ye..

Byk da aku bebel sal penggunaan gajet among baby n kanak2 ni.. Last skali, aku xmo penggunaan gajet ni leh ganggu cara kita berkomunikasi.. Mama n ayah dok sibuk layan FB la, Wasap la, Telegram la, lum masuk online shopping lg.. So, anak2 yg still nk perhatian dok panjat2 badan kiter anggap gangguan kan.. Tuk nk bg dok diam, kita pn bg dia sebijik henpon sama cm yg kiter ader spya ayah2 n mak2 ni leh surf tenet ngn tenang n aman.. Last2, ayah dok ngadap FB, mak dok ngadap Zalora, anak pn nk ckp gune wasap..Hahaha..Teruk sgt kalo cmtu kn..Tp biau la kiter layan anak kiter tu secara semuka..Kalo sel2 otaknya sedang berkembang, tnya itu ini, kiter letak la tepi dlu segala ape yg kita tgh wat ngn gajet n jawab ngn bersungguh2..Jgn di lalai dan di suakan dgn android..Hehehe.. Sebenonya, xelok jugakkan kalo anak kiter terperap dok diam je dok main game dlm henpon.. Mereka WAJIB explore new thing tentang ape shja di sekeliling mereka.. Biar mereka kenal sape org2 yg terdekat dgn mereka.. Rase cmne pegang bulu kucing, rase cmne mingle around dgn rakan2 sebaya..

Semoga pandangan aku dr kaca mata yg rabun2 ayam ni tidak la disalah ertikan.. Aku selalu ingt kn diri sendri jugak sebenonya.. Everybody ada cara sendri tuk membesarkan dan mendidik anak2.. Cume tiada shortcut untuk segala perkara.. Betul x? Selagi boleh dielakkan, elak la.. Guna la cara lain tuk mengalihkan perhatian mereka spaya behave dan duduk diam.. Heheheh..

Ni perspektif aku yg masih lg juling ek..So, no offence la sbb masing2 ade pendapat masing2 n aku stand with mine..Mane la ader parents nk rosakkan ank sendiri kn..Aku pn bukan perfect..Ank pn lum setahun tp da pndai nk condemn mcm2 kn..Tp ape yg aku tulis ni adalah thru pemerhatian n pembacaan jugak..Bukan buta2 je kot..(cume sumber je aku xsalin)..

Bz cungkil huruf warna-warni keluar.. Tekun sampai panggil nama pn xheran.. Biarkan... Hahahaha...
Akan tiba masanya Rifqiy akan diperkenalkan dgn android, gajet n sewaktu dgn nya.. Cukupla Rifqiy setakat tahu menggunakan tetapi bkn sehingga membuat aku terleka.. Aku nk Rifqiy sentiasa perlukan aku n bukan mengharapkan en. Google kalo nk tau ape2.. Hehehehe.. Teknologi tidak membawa keburukan sekiranya kita sebagai ibu bapa tahu di mana nk guna.. Hehehehe..

No comments:

Post a Comment