Nuffnang Ads

Wednesday, December 24, 2014

Tips Mencari Pengasuh

Haaaaa.... Tajuk mmg mengancam terutama kalo parents skrg ni dua dua keje kn.. Lpas abis pantang je da kene pikir mana nk cari org nk ngasuh anak.. Kalo ader pilihan boleh bawak anak p opis skali, mmg yabedaaaabeduuuu la aku.. Loncat tinggi2 sebab kegirangan yg sukar digambarkan.. Hahahah.. Bkn ape, skrg ni mmg da byk sgt kes ank kene dera masa anak dlm jagaan n asuhan org len kn.. Tak kira la kt Taska ke atau anto kt pengasuh..Hmmmm.. Kalo dpt pengasuh baik, mmh Alhamdulillah.. Tp kalo nasib xbaik, ank kita lak lebam2 kene dera.. Nauzubillah.. Aku antara yg bernasib bek kot sbb umi Rifqiy baik orgnya..

Disebabkan mama pn mengasuh anak org jugak, so aku dpt la tips2 berguna sebelum aku wat keputusan siapa yang akan jaga Rifqiy.. Mama mengasuh anak cikgu.. Dari yg sulung 2bln, smpai la yg bongsu ni da darjah 2, mama la yg jaga.. Mereka 4 beradik semuanya.. Da bonding cm family da pn.. Si kakak pn da anak dara da, tahun depan SPM.. Skrg ni kakak n abang2 da xdtg umahla..Sekali skala je jengah kitorg..Yg tggal pn yg bongsu je..Hehehhe..

Aku dr awl da decide tuk anto Rifqiy ke rumah org dan bukannya taska.. Sebabnya, aku ni keje selalu outstation, biler ader trip student,biasanya aku akan balik lmbt..En. Suami lak bkn dok dekat sbb kalo anto taska msti ade limit masa nk amik anak kn..Uwaaaaa..

Tips Untuk Pilih Pengasuh

1. Buat Lawatan Tapak
Haaaa...Ni penting ye...Nk mintak org jagakan ank kita, jgn la sombong..Dok berhubung lalu wasap o msg je sgt xproper..Tetibe da abis pantang trus nk anto anak kn..No..No..No..Sebelum nk anto kene la p umah pengasuh tu..Tujuannya bkn sahaja untuk tunjuk budi pekerti yg mulia tetapi untuk membuat tinjauan tentang keadaan dalam rumah pengasuh tersebut..Yela, kenela tgk dlu keadaan rumah tu selesa untuk anak kita atau tidak.. Kita bkn nk ank duduk rumah pengasuh yang besar.. Cukupla kalo ianya selesa dan tidak membuatkan anak kita stress.. Perhatikan samada rumahnya berada di dalam keadaan tersusun ataupun semak.. Yang penting rumahnya mestilah bersih dan kurang bahaya.. Takut jugak biler anak2 da pandai mengutip2 barang n masukkan dalam mulut, nnti jadi kes tercekik pulakkan..

2.Tanyakan bilangan anak yang diasuh
Sesetengah pengasuh mmg suka amik anak asuhan ramai2 kerana mahukan upah lebih..Haaaa..Jgn jadi ibu yg tak kisah dalam semua benda.. Kene amik tahu juga berapa org anak yg dia jaga termasuk anak kita.. Kira juga anak kandung pengasuh yang masih memerlukan perhatian cthnya, ank pengasuh berusia di bawah setahun.. Secara logiknya, kalo pengasuh jaga anak terlalu ramai, takut dia abaikan keperluan anak kita.. Seelok2nya, 3 org anak asuhan adalah maksima.. Risau kalo pengasuh sendiri xckup kaki dan tangan nk uruskan nnti.. Biler bdn da penat, kerenah budak pulak mcm2 tu yg jd kes dera tu..

3.Availability masa weekend
Keje cm aku selalu sgt ade event ari Sabtu n Ahad (sighhhhh...)..Tny la kpd bakal pengasuh samada dia leh tolong jaga anak kita pada hari2 wiken.. Sesetengah pengasuh xmo wiken mereka diganggu.. Mmg patutla kn..Hari minggu kn ari tuk berehat.. Tp kalo pengasuh kata mereka boleh jaga dengan bayaran tambahan, terpulang la pd korg samada nk terima atau x.. Cm aku, ummi Rifqiy mmg xkisah nk jaga time wiken, cume en. Suami cakap, dia leh handle Rifqiy kalo aku ade event.. Sebenonya susah jugak kalo pengasuh xmo langsung diganggu pd ujung minggu walaupun dgn upah tambahan sbb kalo kita ader emergency during wiken, mmg mati kutu la..Huhuhuhu..

4.Personaliti
Kiter kene perhatikan bakal pengasuh secara menyeluruh..Lihatkan personaliti dia sewaktu kita berurusan dengannya samada melalui telefon atau pn ketika membuat lawatan tapak.. Cm ummi Rifqiy ni, dia mmg lembut je orgnya.. Cakap pn lembut.. Sesetengah pengasuh dia mmg ckp main lepas je, muka pn ala2 bengis.. Tp xbermakna dia akan menyakiti anak kita.. Cume selitkan la sket rase xpercaya pada org len.. Yela, mane ade org lg tau psal ank kiter selain kita kn.. Tgk kn jugak kalo2 pengasuh tu ade sikap cerewet.. Itu xboleh, ini xboleh, rase2nya, kene cari org len kot.. Pastu, kalo demand upah pn xleh nk nego, maknany dia ni jenis berkira la kn..Hehehe.. Kene judge sket personaliti bakal pengasuh tu.. Kalo korg rase korg pn xleh blah ngn dia, jgn la anta anak kt dia..Hehe..

5.Testimoni
Kalo masih ragu2, dpt kn testimoni daripada ibu2 yg letakkan ank kt pengasuh yg sama.. Kalo testimoninya bagus, xperlu la kita ragu2 lg.. Kalo ibu2 tu dok ade bunyi2 xpuas hati, raseny jgn tipu diri sendri..Cuba la cari pengasuh yang lain..

Proses cari pengasuh ni bkn amik masa yg pendek.. Aku da start mencari sejak Rifqiy masih 7bulan dlm perut..Sibuk aku dok tny sana sini.. Msa tu ade 2 candidate yg leh ngasuh anak aku.. Calon2 tu pn aku dpt dari kakak2 kolej ni jugak..Lpas da ditimbang tara, 2 2 calon mmg pass tp tgk pd jarak rumah, ummi Rifqiy lg dekat sket la antara rumah ngn opis aku..Sepanjang setengah tahun dia jaga Rifqiy ni, aku tgk dia ok je.. Ummi jga Rifqiy since Rifqiy 4bulan.. Kalo Rifqiy kene gigit nyamuk pn dia tnjuk kt aku.. Dia pn xnk la aku claim bkn2 sal dia kn.. 

So, leh refer tips2 kt atas, kalo yakin, hire la dia tuk mengasuh anak kita.. Kita jd mama ni mmg sentiasa nk yang terbaik tuk anak yg kita kandung kn.. Kalo bole, xnk dia sikit pn rase sakit.. Aku percaya rmai mama2, mami n ibu2 da kecut perut nk anto kt org yg bukan darah daging, takut jd sesuatu yg xelok belaku.. Aku pn dlm kategori paranoid.. Berdoalah semoga semua yg kiter sediakan untuk anak kita adalah yang terbaik antara yg lain.. Sapa xsayang anak oiiiii.. Hehehehe

Rifqiy ready nk p umah umi.. Nk main ngn abg Qayyum..



2 comments: