Nuffnang Ads

Monday, January 19, 2015

Galakkan Anak Anda Makan..

Aku ade join satu grup kt FB n membawa ke grup wasap sbb katanya lebih mudah nk berkongsi pendapat sal mkn anak n dptkan idea tuk resipi anak2.. Mmg ianya agak membantu terutamanya tuk mama yg paranoid n penakut cm aku ni.. Heheheh.. Tujuannya grup ni salah satunya tuk menggalakkan anak2 makan..

Since Rifqiy start mkn, aku mmg asik bereksperimen.. Satu, tuk detect alergi Rifqiy on certain food.. Alhamdulillah, Rifqiy pass sume makanan..Telor n kacang, pass alergik.. Second, tuk bg Rifqiy kenal rasa.. Cmne rasa buah, cmne rasa sayur.. Aku nk elakkan Rifqiy jd picky eater, hanya mkn certain food yg sedap kt lidah dia je.. Third, untuk menambah nutrisi tambahan.. Maklumlah, Rifqiy antara baby yg unlucky sbb minum FM since he was born (sigh..he reject DF).. Forth, aku da determine nk bg Rifqiy homemade dish yg xde garam n xde gula.. Aku akan bg, cume kene tggu masanya..Heheheh

Antara menu Rifqiy

Sehingga berusia setahun, Rifqiy masih lg suka makan.. Kerana Rifqiy minat nk mkn, aku pn beria la masak pelbagai.. Dr puree buah n sayur, kepada bubur dan skrg ni da mkn bubur pekat sesuai dgn usia dia.. So, as mama cm mana nk kekalkan momentum galakkan anak2 makan? 

Tips kt bawah ni aku praktikkan tuk Rifqiy :

  • Pelbagaikan menu untuk setiap waktu makan - mcm Rifqiy, dia xbape gemar sgt kalo mkn tgh hari n mkn mlm dia adalah sama.. So, aku akan cube pelbagaikan menu tuk Rifqiy.. Mmg agak jenuh sikit, tp xpela asalkan dia nk mkn.. Sbg cth : masa Rifqiy 7 bln, puree da bole mix.. So, aku stim n blend je sume..Cm pg aku akan bg dia kentang n carrot.. Tgh hari aku bg dia keledek+kurma+barley n mlm aku bg dia kentang+batang saleri+carrot.. Keesokkan arinya aku reshuffle je puree tu mix n match dgn yg lain pulak.. Msa da leh mkn bubur, aku msk bubur tuk kegunaan sehari.. Tp pg aku akan bg puree buah atau sayur.. Then tgh hari aku wat kn bubur ayam, mlm pulak aku bg bubur dan sup kentang.. So, Rifqiy dpt menu berlainan most of de time.. Menu tetap bubur tp lauk je lain..Hehehe.. Skrg da ade gigi lg sng, xyh blend2 da..
  • Tetapkan penggunaan set makan anak - Rifqiy da tau da kalo aku bwk mangkuk atau bekas mkn dia, maknanya time tu adalah waktu mkn.. Biler aku bwk je bekas mkn dia yg da mula suam2 tu ke ruang tamu, Rifqiy da sedia tuk disuapkan.. Kdg2 smpai dia kejo kiter pulak, xsabar nk mkn.. Maknanya dia tau, bekas mkn yg mama pegang adalh tuk dia.. Penggunaan mangkuk atau bekas plastik adalah yg paling selamat berbanding penggunaan sudu besi.. Pastikan bekas tersebut BPA Free ye.. Hehehehe.. 
  • Makan bersama-sama - Rifqiy sgt suke biler dpt mkn same2 sbb biasanya baby ni tend nk rasa ape yg org dewasa mkn..Hehehe.. Kalo ayah dia balik n nk dinner, dia suka sgt dok same2 n mintak suap.. So, aku akan pastikan makanan tuk en. Hanafi n makanan tuk Rifqiy dpt disiapkan pd waktu mkn.. (menu bapak lain, menu anak lain..Fuhhhh!!!).. Dia akan duduk kt kerusi dia n enjoy his meal..Hehehe.. 
  • Pujuk anak-anak tuk mkn dgn lembut dan bukan paksaan - Gunakan suara paling lembut yg korg boleh buat.. Buat la mimik muka yg boleh menggalakkan anak2 bukak mulut.. Cthnya, nyanyi ke.. Reka la pe2 song yg wat anak leka n otomatik akan bukak mulut.. Cm Rifqiy, sentuh je pipi dia, dia da bukak mulut da.. Panggil dia lembut2, n try masukkan makanan dlm mulut.. Kalo dia tutup rapat mulut dia, jgn marah.. Sebaliknya, buatla aksi2 comel cm jdkan sudu as kapal terbang ke, ataupun jnji dgn dia nk main dgn dia ke lpas mkn..Hehehe..
  • Pastikan anak belum diberikan susu sebelum makan - Biasalah, kalo kita yg dewasa ni pn, kalo da kenyang nk mkn lg ke? Xnk kot kn.. So, biarkan perut dia kosong dulu baru la kita ajk dia mkn.. Perut baby mana la besar kn, besar penumbuk dia je.. So, jgn seksa perut dia yg kecil itu.. Jgn disebabkan takut kene marah dgn nurse anak dok kurus bdn xnaik2, kita sumbat susu.. Xhadam lg susu kita da ajak dia mkn pulak.. Biarkan perut dia masih ader ruang tuk diisi.. Dlm sejam lpas minum tu da leh try bg mkn..
  • Warna. rasa dan bau - Ketiga2 kombinasi ni memainkan peranan penting tuk penyediaan makanan anak2 yg agak picky ni.. Kalo bole, pilih la menu yg mempunyai kombinasi kaler yg menarik.. Cthnya; Bubur carrot+brokoli+jagung.. Kalo da start menumis, pastikan bau masakan td tu membangkitkan selera anak2.. Cm aku mmg akan tumis bawang merah n putih tuk wat sup ayam.. Mmg Rifqiy's favourite.. Kdg2, aku watkan bubur yg ala2 nasi ayam.. Bkn susah pn.. Juz buh mentega dan halia, da bau wangi da nasi tu.. Also Rifqiy's favourite..Hehehe..
  • Time makan yang tetap - Kene tetapkan waktu mkn anak2.. Aku biasanya akan bg Rifqiy mkn 3x sehari.. Kalo p umah Umi pn aku bekalkan 2 bekal.. Tuk bfast n tuk lunch.. Minum ptg baru2 ni je aku bg Rifqiy..Hehehe.. So, far xde masalah la..Hehehe.. Elakkan dr memberi mkn secara xteratur.. Kejap bg bfast, kejap x.. Lunch kejap awl, kejap kang lmbt.. Cube tuk tepati masa makan anak2 ye..Hehehe.. Bkn ape, nnti anak2 keliru dgn waktu mkn dorg..
Rifqiy oder makan..Tp mama yang makan..Rifqiy mkn bekal je..hehehe

Ini hanyalah tips n berkesan ke atas Rifqiy..Hehehe..Mgkin byk lg approach yg leh digunakan tuk kekalkan momentum anak2 nk mkn.. Kita, mama2 ni juz kene kreatif n rajin sket la kot ek.. Hehehe.. Biasalah, da ade anak ni kepala da xingt len.. Kita lapar xpe, jgn anak2 xmkn..Hehehe.. So, mari galakkan anak2 makan dgn air tgn sendiri k!!!







2 comments:

  1. Salam sis, anak sy mmg ssh sgt nk mkn sayur.. sampai pening sy nk cipta menu utk dia.. bole tau x group mana yg sis join utk share resepi knk2?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sis leh refer n join beberapa closed grup yg sy join..Kt bawah ni sy bg nama grup n link..Asked to join ye sis..

      Resipi Bayi homemade - https://www.facebook.com/groups/Resepibayi/?ref=browser

      Resipi makanan baby - https://www.facebook.com/groups/309979272501385/?ref=browser

      My Baby Homemade Solidfood - https://www.facebook.com/groups/1441632966067663/?ref=browser

      our baby love homemade & natural - https://www.facebook.com/groups/oblovebyss/?ref=browser

      Delete