Nuffnang Ads

Tuesday, January 6, 2015

Resipi Ayam : Buttermilk Chicken

Ok, another recipe yang aku nk kongsi arini ialah berasaskan ayam.. Baru ni la aku berkesempatan nk try masak sndri buttermilk chicken.. Asyik la belek resipi yang aku dpt dr kwn aku tp xpenah try pn.. La ni, biler da try, syiok pulak sbb da berjaya masak n sedap pulak tu.. Paling penting resipi ni sng n simple je.. Kalo renyah sgt, aku ni da la pemalas kn, xmemasal xnk try langsung.. Kihkihkih..

Bahan-bahan :

  • Ayam - ikut bape ketul nk mkn
  • Serbuk kari
  • Tepung gandum
  • Daun kari
  • Butter / majerin
  • Cheese - biasanya pkai cheddar
  • Susu cair
  • Cili merah
  • Bawang merah 2 bijik *
  • Bawang putih 3 ulas *
  • Lada sulah dan garam
*dikisar halus

 Cara-cara nk masak :
  1. Mula-mula perapkan ayam dengan serbuk kari dan garam.. Bila da agak2 nk msk tu, lumur dengan tepung gandum...Gorengkan separuh masak.. Kalo nk senang, pkai je tepung Kentucky tu..Heheheh..
  2. Panaskan kuali n cairkan butter..
  3. Tumiskan bahan yang telah dikisar..Kalo nk rasa pedas, kisar sedikit cili merah..Masukkan daun kari dan tumis smpai naik bau...
  4. Masukkan susu cair dan cheese.. Kacau sehingga agak pekat..
  5. Masukkan ayam yang telah digoreng td ke dalam kuah..Kacau smpai mesra.. Taburkan garam dan lada sulah secukup rasa..
  6. Biarkan sehingga ayam betul2 masak.. Da siap boleh hidang dengan hirisan cili merah.. Yummy!!

Masak resipi ni aritu, en. Suami bukan main xsabar lg dia nk balik.. Alhamdulillah, ada rezeki tuk kami sekeluarga mlm tu.. Hehehehe.. senang je kn resipi yang aku tnjuk ni.. Xsusah mana pn.. hehehehe..


No comments:

Post a Comment